חודש שבט טוב ומבורך (: ראש השנה לאילנות

וְעַל-כֵּן רֹאשׁ הַשָּׁנָה לָאִילָנוֹת הוּא בִּשְׁבָט שֶׁהוּא חֹדֶשׁ הָאַחַד עָשָׂר. כִּי אָז יְכוֹלִין לְבָרֵר וּלְתַקֵּן חֵטְא אָדָם הָרִאשׁוֹן שֶׁפָּגַם בְּעֵץ הַדַּעַת שֶׁתִּקּוּנוֹ עַל-יְדֵי אַחַד עָשָׂר סַמָּנֵי הַקְּטֹרֶת שֶׁהוּא בְּחִינַת תְּפִלָּה בִּבְחִינַת דִּין. וְעַל-כֵּן אָז הוּא רֹאשׁ הַשָּׁנָה לָאִילָנוֹת כִּי חֶטְאוֹ הָיָה בְּמִין אִילָן עַל-כֵּן אָז בִּשְׁבָט בַּחֹדֶשׁ הָאַחַד עָשָׂר אָז זְמַן הַתִּקּוּן. 

וְזֶה בְּחִינַת קְטֹרֶת יְשַׂמַּח לֵב. כִּי עַל-יְדֵי אַחַד עָשָׂר סַמָּנֵי הַקְּטֹרֶת זוֹכִין לַקּוֹל הַנַּ"ל שֶׁהוּא בְּחִינַת עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה שֶׁהֵם בְּחִינַת שִׂמְחָה. כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (תְּהִלִּים צב), עֲלֵי עָשׂוֹר וַעֲלֵי נָבֶל וְגוֹ' כִּי שִׂמַּחְתַּנִי ה' בְּפָעֳלֶךָ. וְעַל-כֵּן נֶאֱמָר מִקְרָא זֶה בְּמִזְמוֹר שִׁיר לְיוֹם הַשַּׁבָּת שֶׁאֲמָרוֹ אָדָם הָרִאשׁוֹן אַחַר הַתְּשׁוּבָה כִּי עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה בְּחִינַת עֲלֵי עָשׂוֹר וַעֲלֵי נָבֶל וְכוּ' הֵם תִּקּוּן חֵטְא עֵץ הַדַּעַת שֶׁהוּא הִתְגַּבְּרוּת מְזוֹנָא דְּגוּפָא. כִּי יוּ"ד מִינֵי נְגִינָה הֵם בְּחִינַת הַקּוֹל הַמַּשְׁקֶה אֶת הַגָּן שֶׁעַל יָדוֹ גְּדֵלִים כָּל הָרֵיחוֹת שֶׁהֵם מְזוֹנָא דְּנִשְׁמְתָא כַּנַּ"ל.

 וְזֶה בְּחִינַת (רֹאשׁ הַשָּׁנָה א) אַרְבָּעָה רָאשֵׁי שָׁנִים הֵן כִּי בְּכָל רֹאשׁ הַשָּׁנָה אָז הַתְּפִלָּה בִּבְחִינַת דִּין כַּנִּזְכָּר בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל לְעִנְיַן עִקַּר הָרֹאשׁ הַשָּׁנָה. וְכֵן בְּכָל הָאַרְבָּעָה רָאשֵׁי שָׁנִים שֶׁהֵם יְמֵי דִּין כִּי עִקַּר בֵּרוּר הַדִּינִים הוּא עַל-יְדֵי הַמֹּחַ שֶׁהוּא הָרֹאשׁ כִּי כֻּלָּם בְּמַחֲשָׁבָה אִתְבְּרִירוּ. וְעַל-כֵּן בְּכָל הָרָאשֵׁי שָׁנִים שֶׁהֵם בְּחִינַת רָאשִׁים בְּחִינַת מֹחַ אָז צְרִיכִין לְהַמְתִּיק דִּינִים דְּהַיְנוּ לְבָרֵר וּלְהוֹצִיא כָּל חִיּוּת הַקְּדֻשָּׁה מִן הַקְּלִפּוֹת. שֶׁזֶּהוּ עִקַּר הַמְתָּקַת הַדִּינִים כְּשֶׁמְּבַטְּלִין אֲחִיזַת הַקְּלִפּוֹת שֶׁנֶּאֱחָזִין בָּהֶם. וְעִקַּר הַבֵּרוּר הוּא עַל-יְדֵי הַתְּפִלָּה בִּבְחִינַת דִּין שֶׁל הַבַּעַל כֹּחַ כַּנַּ"ל. וְאָז זוֹכִין לְשִׁיר פָּשׁוּט כָּפוּל מְשֻׁלָּשׁ מְרֻבָּע. וְזֶהוּ בְּחִינַת אַרְבָּעָה רָאשֵׁי שָׁנִים בְּחִינַת שִׁיר פָּשׁוּט כָּפוּל מְשֻׁלָּשׁ מְרֻבָּע שֶׁזּוֹכִין עַל-יְדֵי הַתְּפִלָּה בִּבְחִינַת דִּין שֶׁל הַבַּעַל כֹּחַ שֶׁמִּשְׁתַּמְּשִׁין עִם זֹאת הַתְּפִלָּה בְּאַרְבָּעָה רָאשֵׁי שָׁנִים כְּדֵי לְבָרֵר הַדַּעַת דִּקְדֻשָּׁה מִן הַקְּלִפּוֹת כְּדֵי לְתַקֵּן וּלְהַשְׁלִים הַדַּעַת דִּקְדֻשָּׁה שֶׁהִוא בְּחִינַת רֹאשׁ בְּחִינַת רָאשֵׁי שָׁנִים כַּנַּ"ל.

וְזֶה בְּחִינַת מַה שֶּׁקּוֹרִין שִׁירַת הַיָּם לְעוֹלָם בְּחֹדֶשׁ שְׁבָט דְּהַיְנוּ סָמוּךְ לַחֲמִשָּׁה עָשָׂר בִּשְׁבָט שֶׁהוּא רֹאשׁ הַשָּׁנָה לָאִילָנוֹת. כִּי ט"ו בִּשְׁבָט הוּא סָמוּךְ לְעוֹלָם לְשַׁבַּת שִׁירָה. וְלִפְעָמִים חָל שַׁבַּת שִׁירָה בְּט"ו בִּשְׁבָט בְּעַצְמוֹ. כִּי ט"ו בִּשְׁבָט שֶׁהוּא רֹאשׁ הַשָּׁנָה לָאִילָנוֹת לְעִנְיַן עָרְלָה וְנֶטַע רְבָעִי. שֶׁהוּא בְּחִינַת תִּקּוּן חֵטְא אָדָם הָרִאשׁוֹן עַל-יְדֵי הַקּוֹל הַמַּשְׁקֶה אֶת הַגָּן שֶׁהוּא שִׁיר פָּשׁוּט כָּפוּל מְשֻׁלָּשׁ מְרֻבָּע וְכוּ'. שֶׁזֶּה זוֹכִין עַל-יְדֵי הַתְּפִלָּה בִּבְחִינַת דִּין שֶׁל הַבַּעַל כֹּחַ וְכוּ' וְכַנַּ"ל. כָּל זֶה הוּא בְּחִינַת קְרִיעַת יַם סוּף בְּחִינַת אַתָּה פוֹרַרְתָּ בְּעָזְּךָ יָם וְכוּ' כַּמְבֹאָר הֵיטֵב בַּמַּאֲמָר הַנַּ"ל. וְזֶהוּ בְּחִינַת שִׁירַת הַיָּם כִּי עַל-יְדֵי הַמַּטֵּה עֹז הַנַּ"ל שֶׁעַל יָדוֹ הָיָה קְרִיעַת יַם סוּף עַל-יְדֵי-זֶה זוֹכִין לַשִּׁירָה בְּחִינַת שִׁיר פָּשׁוּט וְכוּ' הַנַּ"ל. וְעַל-כֵּן קוֹרִין שִׁירַת הַיָּם בִּשְׁבָט הַסָּמוּךְ לְט"ו שֶׁהוּא רֹאשׁ הַשָּׁנָה לָאִילָנוֹת שֶׁהוּא בְּחִינַת תִּקּוּן זֶה כַּנַּ"ל.


(ליקוטי הלכות - ערלה הלכה ג' - אות ה,ז,יא, יב)

נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים

אין תגובות :