אל תהי בז לכל אדם

אף על פי שהצדיק האמת בחינת מרדכי רוצה לזכות את הכל, אפילו הגרוע שבגרועים כי הוא מקיים בשלמות "אל תהי בז לכל אדם", אבל כל זה אם הבזוי רוצה בתיקונו של הצדיק, אבל כשזה הבזוי אינו חפץ כלל בברכה ותיקון של הצדיק, אדרבא, הוא מבזה ומחרף את הצדיק והנלוים אליו בכל הבזיונות ורוצה לשפוך דמם ממש חס ושלום שזה בחינת שנאמר בהמן "ויבז בעיניו", על כן איש כזה בודאי אסור לזכותו ואסור לחמול עליו.

ובזה פגם שאול במה שהחייה את אגג, כי אף על פי שצריכין לקיים "אל תהי בז לכל אדם", אבל זה המבזה כל אדם ורוצה לאבד את הכל, בודאי צריכין להשתדל להכניעו ולהפיל אותו מפלה גדולה, שזה בחינת מצוות זכירת מעשה עמלק, למחות זכרו מן העולם ואדרבא בזה דייקא מקיימין עניין "אל תהי בז לכל אדם", במה שמבטלין קליפת עמלק מן העולם שהוא מבזה את הכל.

וכל מה שמכניעין קליפת עמלק ביותר כמו כן מתגבר ביותר כח הצדיק שמקיים "אל תהי בז לכל אדם". ועל כן מרדכי הצדיק תיקן פגם שאול במה שכשבא המן לידו נקם בו הרבה וקיים בו "ואתה על במותימו תדרוך", כמאמר חכמינו ז"ל.
(אוצר היראה - פורים סז')

נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים

אין תגובות :