כל אדם יצר ליבו רע מנעוריו. היצר הרע עושה את האדם משוגע ממש ומוליך אותו בדרכים עקומים ומעוקלים ועקלקלים חס ושלום. התאוות רעות הם אורבים על נפש האדם תמיד, וכל מה שהנפש יקרה וגדולה ביותר הם מתגברים עליו ביותר ויותר, וצריך רחמים רבים והתגברות גדול להינצל מהם. הרשע יודה בעצמו שרע ומר דרכו, אך שקשה לו לפרוש, כי ההרגל על כל דבר שלטון. בכל מקום שהסטרא אחרא מתגבר ביותר בודאי יש שם קדושה טמונה וצפונה ונסתרת, קדושה גבוה מאד מאד, שעל ידה אפשר להכניע הסטרא אחרא והקליפה ההיא.
האדם הבר שכל כשרואה שהיצר הרע והתאוות מתגברים עליו מאד מאד ביותר ונדמה לו שקשה לשברם, צריך לידע ולהאמין שבודאי נפשו בשרשה היא גדולה ויקרה וגבוהה מאד מאד ואלפי אלפים ורבי רבבות עולמות בלי שיעור תלויים בה, וצריך להתגבר לרחם עליה לבל יאבד אוצרות וסגולות יקרות מאד התלויים בנפשו, ויתגבר בכל עוז להציל נפשו מן העושק, והעיקר על ידי התקרבות לצדיק האמת.
גוף ונפש זה בחינת חכמות חיצוניות וחכמות התורה, כי חכמות חיצוניות חכמת הטבע הוא בחינת גוף, בהמה, כסילות, כנגד חכמת התורה שהוא בחינת נפש, בחינת אדם, בחינת דעת אמיתי. וצריך כל אחד להכניע הגוף והחומר לגבי הנפש, דהיינו להכניע ולבטל חכמת הטבע כנגד חכמת התורה, ולקשר הכל אל התורה הקדושה.
האדם יש לו בכוחו לבטל הסטרא דמותא מעצמו, להכניע הגוף והחומר שהוא בחינת מיתה. צריכין לדבר הרבה לפני ה' יתברך עד שיהיה הגוף בטל לגמרי כאין וכאפס.
(אב"י הנחל - ספר הגאולה)
נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים
אין תגובות :
הוסף רשומת תגובה