כָּל הַגָּדוֹל מֵחֲבֵרוֹ יִצְרוֹ גָּדוֹל מִמֶּנּוּ - פירוש נאה ואמיתי של רבינוסבא הקדוש

כָּל הַגָּדוֹל מֵחֲבֵרוֹ יִצְרוֹ גָּדוֹל מִמֶּנּוּ
עַל יְדֵי עֲנָוָוה נִצּוֹל מִנִיאוּף וְזוֹכֶה לִשְׁמִירַת הַבְּרִית
כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה .
'כָּל הַמִּתְגָּאֶה לַסּוֹף נִכְשָׁל בְּאֵשֶׁת אִישׁ'
שֶׁנֶּאֱמַר: "וְאֵשֶׁת. אִישׁ נֶפֶשׁ יְקָרָה תָּצוּד"
וְזֶה פֵּרוּשׁ הַסְּמִיכוּת: "וְהָאִישׁ משֶׁה עָנָו מְאד" וְכוּ'
לַפָּסוּק: "וַתְּדַבֵּר אַהֲרון וּמִרְיָם בְּמשֶׁה"
כִּי הֵם דִּבְּרוּ עַל אוֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכּוּשִׁית אֲשֶׁר לָקַח
כִּי 'כּוּשִׁית עַל שֵׁם יָפְיָהּ נִקְרֵאת'
וְהֵם אָמְרוּ שֶׁלְּקָחָהּ לְשֵׁם יפִי
וְעַל כֵּן דִּבְּרוּ עַל הַפְּרִישׁוּת
כִּי הֵם לא רָצוּ לְהַאֲמִין שֶׁאֶפְשָׁר לִהְיוֹת פָּרוּשׁ
וְעַל זֶה הֵשִׁיבָה הַתּוֹרָה וְסָמְכָה תֵּכֶף, "וְהָאִישׁ משֶׁה עָנָו מְאד מִכּל הָאָדָם"
כִּי עַל יְדֵי שֶׁהָיָה 'עָנָו מִכּל הָאָדָם'
הָיָה אֶפְשָׁר לוֹ לִהְיוֹת פָּרוּשׁ לְגַמְרֵי, וְלא הָיָה לוֹ יִחוּדָא תַּתָּאָה כְּלָל
וְזֶה שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה .
'תָּקְפּוֹ שֶׁל יוֹסֵף עַנְוְתָנוּתוֹ שֶׁל בּעַז
תָּקְפּוֹ שֶׁל בּעַז עַנְוְתָנוּתוֹ שֶׁל פַּלְטִי בֶּן לַיִּשׁ'
כִּי הוּא תָּלוּי בַּעֲנָוָוה
כִּי עַל יְדֵי עֲנָוָוה נִצּוֹל מִפְּגַם הַבְּרִית
כָּל הַגָּדוֹל מֵחֲבֵרוֹ, שֶׁיֵּשׁ לוֹ גַּדְלוּת
יִצְרוֹ גָּדוֹל מִמֶּנּוּ, שֶׁמִּתְגַּבֵּר עָלָיו הַיֵּצֶר הָרָע בְּתַאֲוַות נִיאוּף
כִּי זֶה עִקַּר הַיֵּצֶר הָרָע, כַּמּוּבָא בַּזוהַר
'עִקָּרָא דְּיִצְרָא בִּישָׁא לְגַלָּאָה עֲרָיִין'
(ליקוטי מוהר"ן קל)
נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים 

אין תגובות :