וזה בחינת מה שאומרים בפסח על הסדר חד גדיא שהוא פליאה נשגבה. אך כל הענין הזה של המעשה של החד גדיא, הכל הוא בחינת עוות המשפט שכל אחד עוות משפטו כי השונרא אכלה הגדיא שלא במשפט. ואתא כלבא ונשך לשונרא, ואף על פי שלהשונרא בודאי מגיע זאת. אבל הכלבא נשכה בעוולה כי מי שם אותו לשופט וכן החוטרא והנורא וכו' כולם נקמו זה בזה. והכל היה סיבובים מאת השם יתברך, כי לכל אחד מגיע כן על פי משפט, ואף על פי כן הם בעצמם עיוותו המשפט. ועל כן באמת נקמו בהם אחר כך. כי באמת בענין המשפט אי אפשר להבין כלל. כי מאד עמקו מחשבותיו יתברך ואסור להרהר בזה כלל. וכמובא מבוכה זאת על משנה: אף הוא ראה גולגולת אחת שצפה על פני המים, אמר לה על דאטפת אטפוך וסוף מטיפיך יטופון כי בוודאי מגיע לו להטיפו על פי משפט ואף על פי כן הוא עשה עוולה. ועל כן סוף מטיפיך יטופון ועל כן אומרים ענין זה של החד גדיא בפסח להורות שאסור להרהר בענין משפטיו יתברך ואסור לנו לעשות עוולה נגד חברינו אע"פ שמגיע לו כן על פי מעשיו. אבל אנחנו צריכים שלא לעוות המשפט כי המשפט לאלוקים הוא. ועיקר תיקון המשפט בשלמות הוא רק על ידי משפט השם יתברך שזהו שמסיימין בסוף ואתא הקדוש ברוך הוא ושחט למלאך המוות וכו' להורות שעיקר גמר תיקון המשפט יתגלה לבסוף כשיבוא הקדוש ברוך הוא וישחוט למלאך המוות ואת רוח הטומאה יעביר מהארץ. אבל עתה אי אפשר להבין דרכי משפטיו יתברך ואסור ליכנוס להרהר כלל במבוכות האלו רק להאמין כי משפטיו יתברך עמוקים מאד ואי אפשר להבינם כלל.ובאמת הכל בחסד וברחמים. ועל כן אומרים זאת בפסח מחמת שאז עדיין קודם תיקון המשפט להורות שכל זמן שלא נתתקן המשפט על מכונו אי אפשר להבין משפטו יתברך כלל כנ"ל עד שיבוא הקדוש ברוך הוא וכו' דהיינו עד הקץ האחרון שאז יהיה עיקר תיקון המשפט בחינת ציון במשפט תפדה וכו' ואז יתגלה הדעת ויבינו אורחות משפטיו יתברך אבל עתה צריכין רק להאמין באמונה שלימה כי ישר משפטיו יתברך והכל בחסד גדול כי אפילו אחר הפסח שמתחיל תיקון המשפט עדיין אין זוכין לתיקון המשפט בשלימות (וכמובן לעיל). כי עיקר תיקון המשפט יהיה על ידי משיח צדקינו בעת הקץ האחרון כמו שכתוב ושפט בצדק דלים וכו' וכתיב ישפוט עניי עם וכתיב ארענה במשפט וכן בפסוקים הרבה כנזכר לעיל(ליקוטי הלכות ראש חדש הלכה ו' אות יט')
נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים
נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים
2 תגובות :
אין על דעת רבנו! נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים.
נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים
Sabaisrabenu@gmail.com
הוסף רשומת תגובה