חֲנֻכָּה שֶׁהוּא חֲנֻכַּת הַבֵּית הַמִּקְדָּשׁ

עִקַּר בִּנְיַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ נִבְנֶה עַל-יְדֵי תּוֹסֶפֶת הַשְּׁכֵנִים, שֶׁעַל-יְדֵי זֶה נִתְרַבִּין הַבָּתִּים לְמַעְלָה הַרְבֵּה מְאֹד עַד שֶׁעַל-יְדֵי זֶה נִבְנֶה הַבֵּית הַמִּקְדָּשׁ לְמַטָּה, כִּי יָדוּעַ בִּדְבָרֵינוּ, שֶׁלְּמַטָּה כְּשֶׁעוֹלִין לְאֵיזֶה קְדֻשָּׁה כְּחוּט הַשְּעָרָה הִיא יְקָרָה יוֹתֵר מֵאֲלָפִים וְרִבְבוֹת עוֹלָמוֹת לְמַעְלָה.

וְעַל-כֵּן צְרִיכִין שֶׁיִּתְרַבּוּ אֲלָפִים וְרִבֵּי רִבְבוֹת בָּתִּים הַרְבֵּה לְמַעְלָה עַל-יְדֵי תּוֹסֶפֶת הַשְּׁכֵנִים כַּנַּ"ל, עַד שֶׁיִּהְיֶה נַעֲשֶׂה בֵּית הַקְּדֻשָּׁה לְמַטָּה. וְזֶהוּ עִנְיַן מַה שֶּׁלֹּא נִבְנָה הַבֵּית הַמִּקְדָּשׁ עַד אַרְבַּע מֵאוֹת וּשְׁמוֹנִים שָׁנִים אַחַר יְצִיאַת מִצְרַיִם, כִּי צְרִיכִין קֹדֶם שֶׁיִּהְיֶה נִבְנֶה רִבְבוֹת בָּתִּים לְמַעְלָה עַד שֶׁיִּהְיֶה נִבְנֶה בֵּית הַמִּקְדָּשׁ לְמַטָּה, אֲבָל גַּם קֹדֶם בִּנְיַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ שֶׁהוּא עִקַּר הַמְּנוּחָה וְהַנַּחֲלָה וְשָׁם עִקַּר שְׁלֵמוּת כָּל הַתִּקּוּנִים כַּנַּ"ל, גַּם קֹדֶם לָזֶה צְרִיכִין בַּיִת דִּקְדֻשָּׁה לְפִי שָׁעָה כְּדֵי שֶׁשָּׁם יִהְיֶה מָקוֹם קָדוֹשׁ שֶׁיִּתְוַסְּפוּ הַשְּׁכֵנִים דִּקְדֻשָּׁה לְשָׁם כְּדֵי שֶׁיִּתְרַבּוּ הַבָּתִּים מְאֹד מְאֹד עַד שֶׁיִּהְיֶה נִבְנֶה הַבֵּית הַמִּקְדָּשׁ מַמָּשׁ עַל-יְדֵי זֶה וְכַנַּ"ל.

וְזֶהוּ בְּחִינַת נִפְלְאוֹת מַעֲשֵׂה הַמִּשְׁכָּן, כִּי מִשְׁכָּן עַל שֵׁם שָׁכֵן, שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא חָמַל עָלֵינוּ וְצִוָּה עָלֵינוּ בַּמִּדְבָּר קֹדֶם שֶׁנִּכְנָסִין לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל וּלְבֵית הַמִּקְדָּשׁ לִבְנוֹת לְעֵת עַתָּה מֵהַמִּשְׁכָּן שֶׁעִקָּרוֹ נִבְנֶה בִּשְׁבִיל הַשְּׁכֵנִים שֶׁצְּרִיכִין לְהוֹסִיף בְּכָל פַּעַם בְּעֵת שֶׁהוֹלְכִין נָע וָנָד בַּמִּדְבָּר וְאֵין לְהַקְּדֻשָּׁה מְנוּחָה, וְעַל-כֵּן הַכֹּל בִּבְחִינַת שְׁכֵנִים, אֲבָל צְרִיכִין עַל כָּל פָּנִים אֵיזֶה מָקוֹם קָדוֹשׁ שֶׁיִּתְוַסְּפוּ לְשָׁם הַשְּׁכֵנִים הַנַּ"ל. וְזֶהוּ בְּחִינַת הַמִּשְׁכָּן הַנַּ"ל. 

וְאָנוּ צְרִיכִין בַּגָּלוּת הַמַּר הָאָרֹךְ הַזֶּה לִבְנוֹת בִּנְיָנִים דִּקְדֻשָּׁה וּלְהוֹסִיף שְׁכֵנִים רַבִּים עֲלֵיהֶם עַד שֶׁיִּתְרַבּוּ בָּתִּים דִּקְדֻשָּׁה לְמַעְלָה בְּרִבּוּי עָצוּם כָּל כָּךְ עַד שֶׁנִּזְכֶּה שֶׁיִּבָּנֶה הַבֵּית הַמִּקְדָּשׁ לְמַטָּה שֶׁיִּהְיֶה קַיָּם לָעַד וְלֹא יֵחָרֵב עוֹד לְעוֹלָם, וְעַל-כֵּן מִתְאָרֵךְ הַגָּלוּת כָּל כָּךְ, כִּי בִּשְׁבִיל בִּנְיַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ כָּזֶה שֶׁיִּהְיֶה קַיָּם לָעַד צְרִיכִין שֶׁיִּהְיוּ נִבְנִין לְמַעְלָה בָּתִּים הַרְבֵּה מְאֹד מְאֹד עַל-יְדֵי שְׁכֵנִים דִּקְדֻשָּׁה הַרְבֵּה עַד שֶׁיִּהְיֶה נִבְנֶה בֵּית הַמִּקְדָּשׁ לְמַטָּה שֶׁיִּתְקַיֵּם לְעוֹלָם וְכַנַּ"ל (וְהָבֵן הֵיטֵב): 

וְכָל זֶה הוּא בְּחִינַת חֲנֻכָּה שֶׁהוּא חֲנֻכַּת הַבֵּית הַמִּקְדָּשׁ, כִּי אָז מַמְשִׁיכִין הֶאָרָה גְּדוֹלָה עַל-יְדֵי הַדְלָקַת נֵר חֲנֻכָּה עַד שֶׁמְּאִירִין הֶאָרַת הַצַּדִּיק וְהַתּוֹרָה בְּכָל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ עַד שֶׁמְּקַדְּשִׁין כָּל הַמְּקוֹמוֹת הָרְחוֹקִים וְהַנְּמוּכִים בְּיוֹתֵר בְּחִינַת יְמֵי הַחֹל מַמָּשׁ, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת הַמְשָׁכַת קְדֻשַּׁת שַׁבָּת לִימֵי הַחֹל. הַמְשָׁכַת קְדֻשַּׁת הַבֵּית הַמִּקְדָּשׁ לְחוּץ לָאָרֶץ לְכָל הַמְּקוֹמוֹת הָרְחוֹקִים מְאֹד, כִּי עַל-יְדֵי בְּחִינַת הַהֶאָרָה הַגְּדוֹלָה שֶׁל חֲנֻכָּה מְאִירִין בְּכָל הָרְחוֹקִים הָאֱמוּנָה הַקְּדוֹשָׁה עַד שֶׁבָּאִים כָּל הָרְחוֹקִים וְנִתְוַסְּפִין עַל הַקִּבּוּץ הַקָּדוֹשׁ שֶׁעַל-יְדֵי זֶה נִתְרַבִּין הַבָּתִּים לְאֵין קֵץ, שֶׁעַל-יְדֵי זֶה נִמְשָׁכִין בִּנְיַן הַבֵּית הַמִּקְדָּשׁ כַּנַּ"ל, וְעַל-כֵּן נִקְרָא חֲנֻכָּה בְּחִינַת חֲנֻכַּת הַבֵּית הַמִּקְדָּשׁ וְכַנַּ"ל: 

(ליקוטי הלכות - חול המועד הלכה ד אות יג')

נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים סבא המלך

אין תגובות :