הנס של פורים הוא בבחינת גאולה האחרונה

וְזֶה שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל, מִפְּנֵי מָה אֵין קוֹרִין הַלֵּל בְּפוּרִים? וְכוּ' אַכַּתֵּי עַבְדֵי אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ אֲנָן דָּבָר אַחֵר קְרִיאָתָהּ זֶהוּ הַלֵּילָא שְׁנֵי הַטְּעָמִים אֶחָד וְזֶה תָּלוּי בָּזֶה, כִּי זֶה עִקַּר הַנֵּס הַנִּפְלָא שֶׁל פּוּרִים שֶׁאַף עַל פִּי שֶׁעֲדַיִן לֹא נִתְבַּטֵּל מַלְכוּת הָרְשָׁעָה, שֶׁהִוא בְּחִינַת מַלְכוּת אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ וְאַכַּתֵּי עַבְדֵי אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ אֲנָן אַף עַל פִּי כֵן חָמַל עָלֵינוּ ה' יִתְבָּרַךְ בְּעֹצֶם נוֹרְאוֹתָיו וְעָשָׂה לָנוּ נֵס נוֹרָא כָּזֶה שֶׁגָּדוֹל מִכָּל הַנִּסִּים שֶׁבָּזֶה אָנוּ רוֹאִין עֹצֶם חַסְדּוֹ וְחֶמְלָתוֹ עֲדַיִן עָלֵינוּ בְּכָל דּוֹר אֲפִלּוּ בַּגָּלוּת הָאָרֹךְ הַזֶּה שֶׁאַף עַל פִּי שֶׁמַּלְכֵי עַכּוּ"ם מוֹשְׁלִים עָלֵינוּ אַף עַל פִּי כֵן מַלְכוּתוֹ בַּכֹּל מָשָׁלָה וְהוּא יִתְבָּרַךְ מוֹשֵׁל בַּכֹּל וְגַם עַתָּה יְשׁוּעָתוֹ וְחַסְדּוֹ עָלֵינוּ וּמַמְשִׁיךְ וּמֵאִיר עָלֵינוּ יִרְאָה נִפְלָאָה עַל יְדֵי הַצַּדִּיקִים הַגְּדוֹלִים וְכַנַּ"ל. 

פּוּרִים הֲכָנָה לְפֶסַח, כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר בְּסִימָן ע"ד בְּלִקּוּטֵי תִּנְיָנָא. וְזֶהוּ דָּבָר אַחֵר קְרִיאָתָהּ, זֶהוּ הַלֵּילָא. הַיְנוּ כִּי קְרִיאַת הַמְּגִלָּה הוּא עִקַּר הַהַלֵּל, כִּי כָּל הַהַלֵּל שֶׁאָנוּ אוֹמְרִים בְּכָל הַיָּמִים טוֹבִים לֹא הָיָה לָנוּ כֹּחַ לְהַמְשִׁיךְ קְדֻשַּׁת הַהֶאָרָה וְהַמֹּחִין שֶׁל הַיָּמִים טוֹבִים שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת הַלֵּל שֶׁהוּא מֹחִין גְּמוּרִים כַּיָּדוּעַ כִּי אִם עַל יְדֵי קְרִיאַת הַמְּגִלָּה שֶׁמְּפַרְסֵם שֶׁגַּם בְּעַבְדוּתֵנוּ לֹא עֲזָבוּנוּ אֱלֹקֵינוּ וְגַם עַתָּה מַלְכוּתוֹ בַּכֹּל מָשָׁלָה וְעַל כֵּן מֻתָּר בַּעֲשִׂיַּת מְלָאכָה, כִּי אָז מַמְשִׁיכִין הַקְּדֻשָּׁה שֶׁהִיא הַיִּרְאָה אֲפִלּוּ בְּעֵת הָעַבְדוּת שֶׁזֶּהוּ עִקַּר הַתִּקּוּן וְזֶה עִקַּר הַנֵּס שֶׁל פּוּרִים. 

וְעַל יְדֵי זֶה תִּהְיֶה עִקַּר הַגְּאֻלָּה שְׁלֵמָה שֶׁל מָשִׁיחַ בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ עַל יְדֵי שֶׁאָנוּ מַמְשִׁיכִין מַלְכוּתוֹ וְיִרְאָתוֹ עָלֵינוּ אֲפִלּוּ בְּעַבְדוּתֵנוּ אֲפִלּוּ בְּעֹצֶם גָּלוּתֵנוּ בְּגַשְׁמִיּוּת וְרוּחָנִיּוּת וְעַל כֵּן כָּל הַמּוֹעֲדִים הֵם זֵכֶר לִיצִיאַת מִצְרַיִם שֶׁהָיָה נֵס נִפְלָא וְנוֹרָא מְאֹד, אֲבָל גְּאֻלָּה הָאַחֲרוֹנָה תִּהְיֶה גְּדוֹלָה מִיצִיאַת מִצְרַיִם כִּפְלֵי כִּפְלַיִם אֲלָפִים וְרִבְבוֹת פְּעָמִים עַד שֶׁתִּהְיֶה יְצִיאַת מִצְרַיִם טְפֵלָה לָהּ, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל. וְעַל כֵּן לֹא יֵאָמֵר עוֹד חַי ה' אֲשֶׁר הֶעֱלָה אֶת יִשְׂרָאֵל וְכוּ'. וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל, לֹא שֶׁתֵּעָקֵר יְצִיאַת מִצְרַיִם וְכוּ', אֶלָּא וְכוּ'. אֲבָל הַנֵּס שֶׁל פּוּרִים הוּא בִּבְחִינַת גְּאֻלָּה הָאַחֲרוֹנָה שֶׁאָנוּ זוֹכִין לְהַמְשִׁיךְ עָלֵינוּ יִרְאָתוֹ הַגְּדוֹלָה גַּם בְּתֹקֶף הַגָּלוּת הַזֶּה שֶׁזֶּה אִי אֶפְשָׁר לְהַמְשִׁיךְ כִּי אִם עַל יְדֵי בְּחִינַת הֶאָרָה גְּדוֹלָה מִגְּאֻלָּה אַחֲרוֹנָה מִבְּחִינַת מָשִׁיחַ וְכַנַּ"ל וְעַל כֵּן כָּל קְדֻשַּׁת הַתּוֹרָה וְהַמִּצְוֹת שֶׁקִּבַּלְנוּ בִּיצִיאַת מִצְרַיִם שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת פֶּסַח וְשָׁלֹשׁ רְגָלִים לֹא הָיָה אֶפְשָׁר לָנוּ לְהַמְשִׁיךְ עָלֵינוּ עַתָּה כִּי אִם עַל יְדֵי תֹּקֶף הַנֵּס שֶׁל פּוּרִים וְכַנַּ"ל וְעַל כֵּן בֶּאֱמֶת קִיְּמוּ וְקִבְּלוּ אָז אֶת הַתּוֹרָה מֵחָדָשׁ, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל, הָדָר קִבְּלוּהָ בִּימֵי אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ כְּדֵי שֶׁנִּזְכֶּה לְקַיֵּם אֶת הַתּוֹרָה גַּם עַתָּה בִּימֵי הַגָּלוּת שֶׁכָּל הַקִּיּוּם הוּא רַק עַל יְדֵי הַנֵּס שֶׁל פּוּרִים וְכַנַּ"ל וְזֶהוּ קְרִיאָתָהּ, זֶהוּ הַלֵּילָא שֶׁכָּל הַהַלֵּל שֶׁבָּעוֹלָם, שֶׁהוּא בְּחִינַת קְדֻשַּׁת הָרְגָלִים, הַכֹּל עַל-יְדֵי קְרִיאַת הַמְּגִלָּה שֶׁמְּפַרְסֵם תֹּקֶף הַנֵּס שֶׁל פּוּרִים וְכַנַּ"ל.
(ליקוטי הלכות - הלכות בכור בהמה טהורה הלכה ד' אות כה')

נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים

אין תגובות :