עִקַּר מְצִיאַת הָאֲבֵדוֹת הוּא בֶּאֱלוּל וְרֹאשׁ הַשָּׁנָה וְיוֹם הַכִּפּוּרִים שֶׁהוּא זְמַן תְּקִיעַת שׁוֹפָר שֶׁעַל-יְדֵי זֶה מוֹצְאִין אוֹתָם, כִּי כַּוָּנוֹת אֱלוּל הֵם תִּקּוּן הַבְּרִית שֶׁהוּא בְּחִינַת מְצִיאַת הָאֲבֵדוֹת כַּנַּ"ל. כִּי אָז הֵם יְמֵי תְּשׁוּבָה שֶׁעַל-יְדֵי זֶה עִקַּר הַחִפּוּשׂ אַחַר הָאֲבֵדוֹת עַד שֶׁמּוֹצְאִים אוֹתָם וְכַנַּ"ל.
וְזֶה בְּחִינַת רֹאשׁ הַשָּׁנָה. שֶׁהוּא יוֹם רִאשׁוֹן לִתְשׁוּבָה כִּי הוּא יוֹם רִאשׁוֹן לַעֲשֶׂרֶת יְמֵי תְּשׁוּבָה שֶׁאָז תּוֹקְעִין בְּשׁוֹפָר, כִּי בְּאִתְעָרוּתָא דִּלְתַתָּא אִתְּעַר לְעֵלָּא, כִּי עַל-יְדֵי מַה שֶּׁאָנוּ תּוֹקְעִין בְּשׁוֹפָר, עַל-יְדֵי זֶה מְעוֹרְרִין בְּיוֹתֵר וְנוֹתְנִים כֹּחַ לְהַמַּלְאָכִים הַנִּזְכָּרִים לְעֵיל שֶׁאוֹחֲזִים בְּיָדָם שׁוֹפָרוֹת. שֶׁיַּעַסְקוּ בְּיָדָם בְּיוֹתֵר לְחַפֵּשׂ אַחַר הָאֲבֵדוֹת הַנִּזְכָּרוֹת לְעֵיל שֶׁזֶּהוּ עִקַּר הַתְּשׁוּבָה, עִקַּר הַתִּקּוּן שֶׁל כָּל הָעֲווֹנוֹת. שֶׁבָּאִין לָהֶם עַל-יְדֵי הַתַּאֲווֹת. שֶׁעַל-יְדֵי זֶה אוֹבְדִין מַה שֶּׁאוֹבְדִין רַחֲמָנָא לִצְלַן, בִּבְחִינַת תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד. וְעַל-כֵּן הָרְשָׁעִים שֶׁאֵינָם שָׁבִין בִּתְשׁוּבָה כְּלָל. נֶאֱמַר בָּהֶם, יֹאבְדוּ רְשָׁעִים וְכוּ'. וּכְתִיב, דֶּרֶךְ רְשָׁעִים תֹּאבֵד. אֲבָל ה' יִתְבָּרַךְ חָמַל עָלֵינוּ וְנָתַן לָנוּ רֹאשׁ הַשָּׁנָה הַקָּדוֹשׁ רִאשׁוֹן לִתְשׁוּבָה. וְצִוָּנוּ לִתְקֹעַ אָז בְּשׁוֹפָר שֶׁעַל-יְדֵי זֶה עִקַּר הַבַּקָּשָׁה וְהַחִפּוּשׂ אַחַר הָאֲבֵדוֹת שֶׁאִבֵּד כָּל אָדָם עַל-יְדֵי תַּאֲווֹתָיו וַעֲווֹנוֹתָיו שֶׁזֶּה עִקַּר הַתְּשׁוּבָה וְהַתִּקּוּן כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן מְבַקְּשִׁין בְּבִרְכוֹת שׁוֹפָרוֹת דַּיְקָא עַל קִבּוּץ הַנִּדָּחִים, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, תְּקַע בְּשׁוֹפָר גָּדוֹל לְחֵרוּתֵנוּ וְשָׂא נֵס לְקַבֵּץ גָּלֻיּוֹתֵינוּ וְקָרֵב פְּזוּרֵינוּ וְכוּ'. וְכֵן בְּכָל יוֹם בִּתְפִלַּת שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה מִתְפַּלְּלִין עַל קִבּוּץ נִדָּחִים וּמַתְחִילִין תְּקַע בְּשׁוֹפָר וְכוּ', כִּי עִקַּר קִבּוּץ נִדָּחִים שֶׁהֵם בְּחִינַת הָאֲבֵדוֹת הַנַּ"ל הוּא עַל-יְדֵי שׁוֹפָר כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן צְרִיכִין לִנְסֹעַ לְצַדִּיקִים עַל רֹאשׁ הַשָּׁנָה דַּיְקָא, כִּי כָּל הָאֲבֵדוֹת הֵם אֵצֶל הַצַּדִּיקִים שֶׁכְּבָר חִפְּשׂוּ הַרְבֵּה אַחַר אֲבֵדָתָם עַד שֶׁמָּצְאוּ כֻּלָּם. וְגַם מָצְאוּ כָּל הָאֲבֵדוֹת שֶׁל כָּל הָעוֹלָם וְכוּ'. (כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר בְּסִימָן קפח לִקּוּטֵי חֵלֶק א, עַיֵּן שָׁם). וְעַל-כֵּן בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה שֶׁאָז תּוֹקְעִין בְּשׁוֹפָר שֶׁאָז הַתְחָלַת הַתְּשׁוּבָה וְאָז עִקַּר הַבַּקָּשָׁה וְהַחִפּוּשׂ כַּנַּ"ל. עַל-כֵּן אָז צְרִיכִין לִזָּהֵר בְּיוֹתֵר לָבוֹא לְצַדִּיקִים גְּדוֹלִים וַאֲמִתִּיִּים אֲשֶׁר אֶצְלָם כָּל הָאֲבֵדוֹת וְכַנַּ"ל.
(ליקוטי הלכות – הלכות ברכת הפירות הלכה ה' אות א')
נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים
וְזֶה בְּחִינַת רֹאשׁ הַשָּׁנָה. שֶׁהוּא יוֹם רִאשׁוֹן לִתְשׁוּבָה כִּי הוּא יוֹם רִאשׁוֹן לַעֲשֶׂרֶת יְמֵי תְּשׁוּבָה שֶׁאָז תּוֹקְעִין בְּשׁוֹפָר, כִּי בְּאִתְעָרוּתָא דִּלְתַתָּא אִתְּעַר לְעֵלָּא, כִּי עַל-יְדֵי מַה שֶּׁאָנוּ תּוֹקְעִין בְּשׁוֹפָר, עַל-יְדֵי זֶה מְעוֹרְרִין בְּיוֹתֵר וְנוֹתְנִים כֹּחַ לְהַמַּלְאָכִים הַנִּזְכָּרִים לְעֵיל שֶׁאוֹחֲזִים בְּיָדָם שׁוֹפָרוֹת. שֶׁיַּעַסְקוּ בְּיָדָם בְּיוֹתֵר לְחַפֵּשׂ אַחַר הָאֲבֵדוֹת הַנִּזְכָּרוֹת לְעֵיל שֶׁזֶּהוּ עִקַּר הַתְּשׁוּבָה, עִקַּר הַתִּקּוּן שֶׁל כָּל הָעֲווֹנוֹת. שֶׁבָּאִין לָהֶם עַל-יְדֵי הַתַּאֲווֹת. שֶׁעַל-יְדֵי זֶה אוֹבְדִין מַה שֶּׁאוֹבְדִין רַחֲמָנָא לִצְלַן, בִּבְחִינַת תַּאֲוַת רְשָׁעִים תֹּאבֵד. וְעַל-כֵּן הָרְשָׁעִים שֶׁאֵינָם שָׁבִין בִּתְשׁוּבָה כְּלָל. נֶאֱמַר בָּהֶם, יֹאבְדוּ רְשָׁעִים וְכוּ'. וּכְתִיב, דֶּרֶךְ רְשָׁעִים תֹּאבֵד. אֲבָל ה' יִתְבָּרַךְ חָמַל עָלֵינוּ וְנָתַן לָנוּ רֹאשׁ הַשָּׁנָה הַקָּדוֹשׁ רִאשׁוֹן לִתְשׁוּבָה. וְצִוָּנוּ לִתְקֹעַ אָז בְּשׁוֹפָר שֶׁעַל-יְדֵי זֶה עִקַּר הַבַּקָּשָׁה וְהַחִפּוּשׂ אַחַר הָאֲבֵדוֹת שֶׁאִבֵּד כָּל אָדָם עַל-יְדֵי תַּאֲווֹתָיו וַעֲווֹנוֹתָיו שֶׁזֶּה עִקַּר הַתְּשׁוּבָה וְהַתִּקּוּן כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן מְבַקְּשִׁין בְּבִרְכוֹת שׁוֹפָרוֹת דַּיְקָא עַל קִבּוּץ הַנִּדָּחִים, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, תְּקַע בְּשׁוֹפָר גָּדוֹל לְחֵרוּתֵנוּ וְשָׂא נֵס לְקַבֵּץ גָּלֻיּוֹתֵינוּ וְקָרֵב פְּזוּרֵינוּ וְכוּ'. וְכֵן בְּכָל יוֹם בִּתְפִלַּת שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה מִתְפַּלְּלִין עַל קִבּוּץ נִדָּחִים וּמַתְחִילִין תְּקַע בְּשׁוֹפָר וְכוּ', כִּי עִקַּר קִבּוּץ נִדָּחִים שֶׁהֵם בְּחִינַת הָאֲבֵדוֹת הַנַּ"ל הוּא עַל-יְדֵי שׁוֹפָר כַּנַּ"ל. וְעַל-כֵּן צְרִיכִין לִנְסֹעַ לְצַדִּיקִים עַל רֹאשׁ הַשָּׁנָה דַּיְקָא, כִּי כָּל הָאֲבֵדוֹת הֵם אֵצֶל הַצַּדִּיקִים שֶׁכְּבָר חִפְּשׂוּ הַרְבֵּה אַחַר אֲבֵדָתָם עַד שֶׁמָּצְאוּ כֻּלָּם. וְגַם מָצְאוּ כָּל הָאֲבֵדוֹת שֶׁל כָּל הָעוֹלָם וְכוּ'. (כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר בְּסִימָן קפח לִקּוּטֵי חֵלֶק א, עַיֵּן שָׁם). וְעַל-כֵּן בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה שֶׁאָז תּוֹקְעִין בְּשׁוֹפָר שֶׁאָז הַתְחָלַת הַתְּשׁוּבָה וְאָז עִקַּר הַבַּקָּשָׁה וְהַחִפּוּשׂ כַּנַּ"ל. עַל-כֵּן אָז צְרִיכִין לִזָּהֵר בְּיוֹתֵר לָבוֹא לְצַדִּיקִים גְּדוֹלִים וַאֲמִתִּיִּים אֲשֶׁר אֶצְלָם כָּל הָאֲבֵדוֹת וְכַנַּ"ל.
(ליקוטי הלכות – הלכות ברכת הפירות הלכה ה' אות א')
נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים
אין תגובות :
הוסף רשומת תגובה