הַשְּׁכִינָה שֶׁהוּא בְּחִינַת מַלְכוּת דָּוִד מָשִׁיחַ כַּיָּדוּעַ שֶׁהוּא בְּחִינַת שִׂמְחָה

(תְּהִלִּים לד) לְדָוִד בְּשַׁנּוֹתוֹ אֶת טַעְמוֹ לִפְנֵי אֲבִימֶלֶךְ וַיְגָרְשֵׁהוּ וַיֵּלַךְ כִּי דָּוִד הַמֶּלֶךְ הוּא בְּחִינַת מַלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה שֶׁהוּא בְּחִינַת הַשְּׁכִינָה שֶׁהוּא בְּחִינַת מַלְכוּת דָּוִד מָשִׁיחַ כַּיָּדוּעַ שֶׁהוּא בְּחִינַת שִׂמְחָה כַּנַּ"ל.

וְעִקַּר הַמִּלְחָמָה שֶׁל דָּוִד עִם הַסִּטְרָא אָחֳרָא וְהַקְּלִפּוֹת הָיָה רַק לְשַׁבֵּר הָעַצְבוּת וְלִזְכּוֹת לְשִׂמְחָה שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת עֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה שֶׁהִמְשִׁיךְ דָּוִד בָּעוֹלָם עַל-יְדֵי סֵפֶר תְּהִלִּים שֶׁכָּלוּל מִכָּל הָעֲשָׂרָה מִינֵי נְגִינָה שֶׁהֵם בְּחִינַת שִׂמְחָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (שָׁם ב), עֲלֵי עָשוֹר וַעֲלֵי נָבֶל וְכוּ' כִּי שִׂמַּחְתַּנִי ה' בְּפָעֳלֶךָ וְכוּ' כְּמוֹ שֶׁכָּתַב רַבֵּנוּ זִכְרוֹנוֹ לִבְרָכָה בְּמָקוֹם אַחֵר וְכֵן מְבֹאָר בַּזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ שֶׁדָּוִד הַמֶּלֶךְ עָלָיו הַשָּׁלוֹם הוּא בַּדְחָא דְּמַלְכָּא שֶׁאֲפִלּוּ בְּעֵת שֶׁהִתְוַדָּה עַל חֶטְאוֹ בִּשְׁבִירַת לֵב לֹא עָזַב אֶת דַּרְכֵי בְּדִיחָתוֹ, כַּמְבֹאָר שָׁם, בַּזֹּהַר עַיֵּן שָׁם.

כִּי דָּוִד הוּא בְּחִינַת מַלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה שֶׁהִיא בְּחִינַת הַשְּׁכִינָה שֶׁהִיא שִׂמְחָתָן שֶׁל יִשְׂרָאֵל כַּנַּ"ל וְעַל-כֵּן בְּעֵת שֶׁבָּא דָּוִד בְּיַד הַפְּלִשְׁתִּים בַּגָּלוּת וְתָפְסוּ אוֹתוֹ וֶהֱבִיאוּהוּ לִפְנֵי אֲבִימֶלֶךְ וְרָצוּ לִנְקֹם בּוֹ וְרָאָה דָּוִד שֶׁאִי אֶפְשָׁר לְהִתְגַּבֵּר עֲלֵיהֶם וְלָצֵאת מֵהֶם כִּי אִם עַל-יְדֵי שִׂמְחָה שֶׁעַל-יְדֵי זֶה עִקַּר הַהִתְגַּבְּרוּת עַל הַקְּלִפּוֹת וְהַסִּטְרָא אָחֳרָא שֶׁהֵם בְּחִינַת עַצְבוּת כַּנַּ"ל, אֲבָל בְּעֵת תֹּקֶף הַגָּלוּת שֶׁמִּתְגַּבְּרִין בִּמְרִירַת הַשִּׁעְבּוּד וְאֵינָם מַנִּיחִים לִשְׂמֹחַ וְאִם כֵּן מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרֵנוּ כִּי אִי אֶפְשָׁר לְהִמָּלֵט מֵהַסִּטְרָא אָחֳרָא כִּי אִם עַל-יְדֵי שִׂמְחָה, וּלְשִׂמְחָה אִי אֶפְשָׁר לִזְכּוֹת מֵחֲמַת תֹּקֶף הִתְגַּבְּרוּתָם בַּגָּלוּת כַּנַּ"ל, עַל-כֵּן דָּוִד הַמֶּלֶךְ שֶׁהָיָה שִׂמְחָתָן שֶׁל יִשְׂרָאֵל כְּשֶׁנָּפַל בַּגָּלוּת בְּיַד הַסִּטְרָא אָחֳרָא שֶׁהֵם הַפְּלִשְׁתִּים חָנַן ה' אוֹתוֹ בָּעֵצָה הַזֹּאת שֶׁעָשָׂה עַצְמוֹ כְּשׁוֹטֶה מַמָּשׁ וְעָשָׂה מַעֲשֵׂה שְׁטוּת וְשִׁגָּעוֹן מַמָּשׁ וְהוֹרִיד רִירוֹ עַל זְקָנוֹ וַיְתָו עַל דַּלְתוֹת הַשַּׁעַר וְכוּ' (שְׁמוּאֵל-א כא) וְעַל-יְדֵי זֶה נִמְלַט מִיָּדָם, כִּי עַל-יְדֵי מִילֵי דִּשְׁטוּתָא דַּיְקָא בָּאִים לְתוֹךְ שִׂמְחָה שֶׁעַל-יְדֵי זֶה נִצּוֹלִין מֵהֶם, כִּי עִקַּר הַהִתְגַּבְּרוּת עֲלֵיהֶם הוּא עַל-יְדֵי שִׂמְחָה, וְאִי אֶפְשָׁר בַּגָּלוּת לִשְׂמֹחַ כִּי אִם עַל-יְדֵי מִילֵי דִּשְׁטוּתָא דַּיְקָא כַּנַּ"ל וְזֶהוּ בְּחִינַת שִׂמְחַת פּוּרִים שֶׁעוֹשִׂין אָז כָּל מִינֵי שְׂחוֹק וּמִילֵי דִּשְׁטוּתָא בִּשְׁבִיל שִׂמְחָה, כִּי עִקַּר הַשִּמְחָה הוּא עַל-יְדֵי מִילֵי דִּשְׁטוּתָא דַּיְקָא כַּנַּ"ל.
(ליקוטי הלכות - הלכות נפילת אפיים הלכה ד' אות ו')

נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים

אין תגובות :