וְרוּחַ אֱלֹקִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם - דָּא רוּחוֹ שֶׁל מָשִׁיחַ - וּמַיִם הוּא הַתּוֹרָה

רֹאשׁ הַשָּׁנָה וַעֲשֶׂרֶת יְמֵי תְּשׁוּבָה עַד יוֹם כִּפּוּר, שֶׁאָז הֵם יְמֵי תְּשׁוּבָה וּמַרְבִּין בְּרַחֲמִים וְתַחֲנוּנִים, שֶׁעַל-יְדֵי זֶה נִכְנָע הָרַע שֶׁבָּעֵדָה, וּמַרְבִּים בִּתְפִלָּה וְרַחֲמִים וְתַחֲנוּנִים וְכָל יִשְׂרָאֵל מִתְקַשְּׁרִים יַחַד אָז, שֶׁעַל-יְדֵי זֶה נִמְשָׁךְ רִבּוּי הַתּוֹרָה בְּכָל פַּעַם. 

וְעִקַּר הַהַתְחָלָה הוּא בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה שֶׁאָז עִקַּר הָעֲבוֹדָה וְהַיְגִיעָה לַחְתֹּר וְלַחְפֹּר וְלִפְתֹּחַ הַבְּאֵר, דְּהַיְנוּ הַצּוּר, בִּבְחִינַת וְדִבַּרְתָּ אֶל הַסֶּלַע וְנָתַן מֵימָיו, דְּהַיְנוּ מֵימֵי הַתּוֹרָה. 

וְעַל-כֵּן בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה הוּא בְּחִינַת חֲפִירַת הַבְּאֵרוֹת שֶׁחָפְרוּ הָאָבוֹת כַּמּוּבָן בַּזֹּהַר. וְכֵן קוֹרִין בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה מֵעִנְיַן הַבְּאֵרוֹת שֶׁל אַבְרָהָם שֶׁהוּא הָיָה הָרִאשׁוֹן לַחְפֹּר בְּאֵרוֹת, כְּמוֹ שֶׁאִיתָא שָׁם: וְהוֹכִיחַ אַבְרָהָם אֶת אֲבִימֶלֶךְ עַל אוֹדוֹת בְּאֵר הַמַּיִם וְכוּ'. וּכְתִיב, בַּעֲבוּר תִּהְיֶה לִי לְעֵדָה כִּי חָפַרְתִּי אֶת הַבְּאֵר הַזֹּאת

כִּי עִקַּר בְּחִינַת רֹאשׁ הַשָּׁנָה לְהַמְשִׁיךְ מֵימֵי הַתּוֹרָה מֵהַבְּאֵר וְהַסֶּלַע הַנַּ"ל בְּרַחֲמִים וְתַחֲנוּנִים, שֶׁעַל-יְדֵי זֶה זוֹכִין לְאֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל שֶׁכָּל זֶה הִתְחִיל אַבְרָהָם אָבִינוּ לַעֲסֹק בָּזֶה. כִּי הוּא הָרִאשׁוֹן שֶׁגִּלָּה קְדֻשַּׁת קְדֻשַּׁת אֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל, כְּמוֹ שֶׁאִיתָא בַּזֹּהַר: תָּקִיל בְּתִיקְלָא עַד דְּאִתְגַּלֵּי לֵהּ וְכַמְבֹאָר בַּתּוֹרָה בְּכַמָּה פָּרָשִׁיּוֹת שֶׁאַבְרָהָם הוּא הָרִאשׁוֹן שֶׁה' יִתְבָּרַךְ גִּלָּה לוֹ מַעֲלַת אֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל וְהִבְטִיחוֹ בְּכַמָּה הַבְטָחוֹת לָתֵת לְזַרְעוֹ אֶת הָאָרֶץ הַקְּדוֹשָׁה הַזֹּאת. וְעַל-כֵּן מֵחֲמַת שֶׁאַבְרָהָם הָיָה הָרִאשׁוֹן שֶׁהִשִּׂיג וְזָכָה לִקְדֻשַּׁת אֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל, עַל-כֵּן הָיָה עוֹסֵק לַחְפֹּר בְּאֵרוֹת שֶׁעַל-יְדֵי זֶה הָיָה חוֹפֵר בְּאֵר הָעֶלְיוֹן לְהַמְשִׁיךְ מֵימֵי הַתּוֹרָה, שֶׁעַל-יְדֵי זֶה זוֹכִין לְאֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל כַּנַּ"ל. 

וּמֵחֲמַת שֶׁבְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה מַתְחִילִין לַעֲסֹק בְּתִקּוּן זֶה, עַל-כֵּן אָז עִקַּר הָעֲבוֹדָה וְהַיְגִיעָה, וְאָז עִקַּר הַקִּבּוּץ אֶל הַצַּדִּיק, כִּי כָּל הַתְחָלוֹת קָשׁוֹת, וְאָז צְרִיכִין יְגִיעָה גְּדוֹלָה עַד שֶׁפּוֹתְחִין אֶת הַבְּאֵר לְהַמְשִׁיךְ מִשָּׁם מֵימֵי הַתּוֹרָה. וְעַל-כֵּן צְרִיכִין אָז לְהִתְקַבֵּץ יַחַד אֵצֶל הַצַּדִּיק וּלְהַרְבּוֹת בְּרַחֲמִים וְתַחֲנוּנִים וְלִתְקֹעַ בְּשׁוֹפָר וְכַמָּה תִּקּוּנִים שֶׁעוֹשִׂין אָז בַּאֲמִירַת מַלְכֻיּוֹת וְזִכְרוֹנוֹת וְשׁוֹפָרוֹת וְכוּ'. הַכֹּל כְּדֵי לְהַתְחִיל לִפְתֹּחַ הַבְּאֵר כְּדֵי לְהַמְשִׁיךְ מֵימֵי הַתּוֹרָה כְּדֵי לִזְכּוֹת עַל-יְדֵי זֶה לְאֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל. 

אֲבָל אַחַר רֹאשׁ הַשָּׁנָה אָז בְּנָקֵל מַמְשִׁיכִין בְּכָל יוֹם בְּחִינַת מֹחִין, דְּהַיְנוּ חִדּוּשִׁין הַנִּמְשָׁכִין מֵהַבְּאֵר הַנַּ"ל, שֶׁעַל-יְדֵי זֶה נִבְנֶה בְּכָל יוֹם בְּחִינַת קְדֻשַּׁת אֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל בְּיוֹתֵר. שֶׁזֶּה בְּחִינַת כָּל הָעֶשֶׂר קְדֻשּׁוֹת שֶׁמַּמְשִׁיכִין בְּכָל עֲשֶׂרֶת יְמֵי תְּשׁוּבָה כַּנַּ"ל. עַד שֶׁבְּיוֹם הַכִּפּוּרִים נִכְנָסִין לְבֵית קֹדֶשׁ קָדָשִׁים שֶׁהוּא קְדֻשָּׁה הָעֲשִׂירִית הָעֶלְיוֹנָה. וְאָז נִתְתַּקְּנִין כָּל הַנְּפָשׁוֹת, כִּי אָז הוּא יוֹם הַכִּפּוּרִים שֶׁמּוֹחֲלִין כָּל עֲווֹנוֹתֵיהֶם. וְעַל-כֵּן אָז נִמְשֶׁכֶת הַתּוֹרָה בְּשֶׁפַע גָּדוֹל בִּבְחִינַת פְּתַח צוּר וְיָזוּבוּ מַיִם. 

וְזֶהוּ בְּחִינַת הַלּוּחוֹת שֶׁנִּתְּנוּ בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים, כִּי אָז מַמְשִׁיכִין הַתּוֹרָה בְּשֶׁפַע גָּדוֹל, שֶׁעַל -יְדֵי זֶה זוֹכִין לַקְּדֻשָּׁה הָעֶלְיוֹנָה שֶׁל אֶרֶץ-יִשְׂרָאֵל שֶׁהוּא קֹדֶשׁ קָדָשִׁים כַּנַּ"ל. כִּי בְּבֵית קֹדֶשׁ קָדָשִׁים שָׁם הוּא מְקוֹר הַמַּעְיָן שֶׁל בְּאֵר הַתּוֹרָה בִּבְחִינַת וּמַעְיָן מִבֵּית ה' יֵצֵא, דְּהַיְנוּ מִבֵּית קֹדֶשׁ קָדָשִׁים כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה.
(ליקוטי הלכות - דברים הנוהגים בסעודה הלכה ד' אות ט')
*
וַיֹּאמֶר כִּי אֶת שֶׁבַע כְּבָשֹׂת תִּקַּח מִיָּדִי בַּעֲבוּר תִּהְיֶה לִּי לְעֵדָה כִּי חָפַרְתִּי אֶת הַבְּאֵר הַזֹּאת. (בראשית כא' ל')
*
...וַאֲזַי תֵּכֶף נִבְהַל וְנִזְכַּר מַה שֶּׁעָשָׂה דָּבָר כָּזֶה, וְהֵבִין שֶׁבְּוַדַּאי תֵּכֶף יִהְיֶה נַעֲשֶׂה רַעַשׁ גָּדוֹל, וְכֵן הֲוָה, שֶׁנַּעֲשָׂה שָׁם תֵּכֶף רַעַשׁ גָּדוֹל אֵצֶל הַיֶּעדְנִירַאל וְהָלַךְ וְהִטְמִין עַצְמוֹ בְּתוֹךְ בּוֹר אֶחָד שֶׁהָיָה עִם מֵי גְּשָׁמִים עַד שֶׁיַּעֲבר הָרַעַשׁ, וְשָׁהָה שָׁם עִמָּהּ שְׁנֵי יָמִים בְּתוֹךְ הַבּוֹר, וְרָאֲתָה הָאִשָּׁה הַנַּ"ל גּדֶל הַמְּסִירַת נֶפֶשׁ שֶׁהָיָה לוֹ בִּשְׁבִילָהּ וְהַצָּרוֹת שֶׁסּוֹבֵל בִּשְׁבִילָהּ, וְנִשְׁבְּעָה בַּה', שֶׁכָּל הַמַּזָּל שֶׁיֵּשׁ לָהּ, אֶפְשָׁר יֵשׁ לָהּ אֵיזֶה מַזָּל שֶׁיִּהְיֶה לָהּ אֵיזֶה גְּדֻלָּה וְהַצְלָחָה, שֶׁיִּהְיֶה כָּל הַצְלָחָה שֶׁלָּהּ לא נִמְנָע מֵאִתּוֹ, וְאִם יִרְצֶה לִקַּח לְעַצְמוֹ כָּל הַצְלָחָה וּגְדֻלָּה שֶׁלָּהּ, וְהִיא תִשָּׁאֵר כְּמִקֹדֶם, לא יֻמְנַע מִמֶּנּוּ כְּלָל וְאֵיךְ מוֹצְאִים שָׁם עֵדוּת? וְלָקַח אוֹתוֹ הַבּוֹר לְעֵדוּת אַחַר שְׁנֵי יָמִים יָצָא עִמָּהּ מִשָּׁם וְהָלַךְ לְהַלָּן, וְהָיָה הוֹלֵךְ וּבָא עִמָּהּ לְהַלָּן לְהַלָּן, וְהֵבִין שֶׁגַּם שָׁם בְּאוֹתוֹ הַמָּקוֹם מְחַפְּשִׂים אַחֲרָיו וְהָלַךְ עוֹד, וְהֶחְבִּיא עַצְמוֹ עִמָּהּ בְּתוֹךְ מִקְוֶה, וְנִזְכְּרָה שׁוּב בְּגדֶל הַמְּסִירוּת נֶפֶשׁ וְהַצָּרָה שֶׁסּוֹבֵל בִּשְׁבִילָהּ, וְנִשְׁבְּעָה עוֹד הַפַּעַם כַּנַּ"ל, וְלָקְחָה אֶת הַמִּקְוֶה לְעֵדוּת וְהָיוּ שָׁם גַּם- כֵּן בְּעֶרֶךְ שְׁנֵי יָמִים, וְיָצְאוּ וְהָלְכוּ לְהַלָּן וְכֵן הָיָה כַּמָּה פְּעָמִים, שֶׁהֶחְבִּיא עַצְמוֹ עִמָּהּ בִּמְקוֹמוֹת אֲחֵרִים כַּיּוֹצֵא בְּאֵלּוּ, דְּהַיְנוּ בְּשִׁבְעָה מְקוֹמוֹת שֶׁל מַיִם, וְהֵם בּוֹר וּמִקְוֶה כַּנַּ"ל, וַאֲגַמִּים וּמַעְיָן וּנְחָלִים וּנְהָרוֹת וְיַמִּים, וּבְכָל מָקוֹם וּמָקוֹם שֶׁהָיוּ נֶחְבָּאִים שָׁם, נִזְכְּרָה בִּמְסִירוּת נַפְשׁוֹ וְצָרָתוֹ בִּשְׁבִילָהּ, וְנִשְׁבְּעָה לוֹ, כַּנַּ"ל, וְלָקְחָה אוֹתוֹ הַמָּקוֹם לְעֵדוּת כַּנַּ"ל, וְהָלְכוּ וּבָאוּ, וְהָיוּ מַחְבִּיאִים עַצְמָם בְּכָל פַּעַם בַּמַּחֲבוֹאוֹת הַנַּ"ל, עַד שֶׁבָּאוּ עַל הַיָּם כְּשֶׁבָּאוּ עַל הַיָּם, וְהוּא הָיָה סוֹחֵר גָּדוֹל, וְהָיָה מַכִּיר הַדְּרָכִים עַל הַיָּם, וְחָתַךְ עַצְמוֹ לָבוֹא לִמְדִינָתוֹ, עַד שֶׁעָבַר וּבָא לְבֵיתוֹ עִם אֵשֶׁת הֶעָנִי הַנַּ"ל...

... וְהָלְכָה הַבַּת הַזֹאת וְשָׁלְחָה כְּתָב אֶל בֶּן הַבֶּערְגֶיר הַנַּ"ל, אֶל הַתְּפִיסָה שֶׁהִיא מַחְזֶקֶת עַצְמָהּ בּוֹ, וְהוּא הֶחָתָן שֶׁלָּהּ וְשָׁלְחָה לוֹ כְּמוֹ חֲתִיכַת לַאנְד-קַארְט [מפה], וְצִיְּרָה בּוֹ כָּל הַמְּקוֹמוֹת שֶׁהֶחְבִּיאָה אִמָּהּ עִם אָבִיו כַּנַּ"ל, שֶׁהֵם הַשִּׁבְעָה עֵדוּת: בּוֹר וּמִקְוֶה וְכוּ' כַּנַּ"ל, שֶׁצִּיְּרָה בּוֹ כְּמוֹ בּוֹר וּמִקְוֶה וְכוּ' וְהִזְהִירָה אוֹתוֹ מְאֹד מְאֹד, שֶׁיִּשְׁמר הַכְּתָב הַזֹאת מְאֹד מְאֹד, וְחָתְמָה עַצְמָהּ לְמַטָּה...

... וְהָרוֹצֵחַ לָקַח אֶת הַבַּת הַקֵּיסָר וְיָדַע, שֶׁבְּוַדַּאי יִרְדְּפוּ אַחֲרָיו וְהָלַךְ מִן הַסְּפִינָה וְטָמַן עַצְמוֹ עִמָּהּ בְּבוֹר שֶׁהָיָה בּוֹ מֵי גְּשָׁמִים, עַד שֶׁיַּעֲבר הָרַעַשׁ...
...וְהָרוֹצֵחַ הֶחְבִּיא עַצְמוֹ עִמָּהּ בְּבוֹר שֶׁל מֵי גְּשָׁמִים, וְהָיוּ מֻנָּחִים שָׁם וְהָיָה מַפְחִיד אוֹתָהּ, שֶׁלֹּא תִּצְעק, שֶׁלֹּא יִשְׁמְעוּ בְּנֵי- אָדָם, וְהָיָה אוֹמֵר לָהּ: אֲנִי מָסַרְתִּי נַפְשִׁי בִּשְׁבִילֵךְ כְּדֵי לְתָפְסֵךְ, וְאִם אַפְסִיד אוֹתָךְ, אֵין חַיַּי נֶחֱשָׁבִים אֶצְלִי כְּלוּם מֵאַחַר שֶׁכְּבָר אַתְּ בְּיָדִי, אִם אֶחֱזר וְאַפְסִיד אוֹתָךְ וְתֻמְנַע מִמֶּנִּי, אֵין חַיַּי נֶחֱשָׁבִים אֶצְלִי מְאוּמָה כְּלָל, עַל-כֵּן תֵכֶף שֶׁתִּתֵּן צְעָקָה, אֶחְנק אוֹתָךְ מִיָּד, וְיַעֲבר עָלַי מָה, כִּי אֵינִי שָׁוֶה בְּעֵינַי כְּלוּם וַתִּירָא לְנַפְשָׁהּ מִפָּנָיו (הַיְנוּ הַבַּת קֵיסָר הָיְתָה יְרֵאָה לִצְעק מִפְּנֵי אֵימַת הָרוֹצֵחַ) אַחַר-כָּךְ יָצָא מִשָּׁם עִמָּהּ וְהוֹלִיךְ אוֹתָהּ בָּעִיר, וְהָיוּ הוֹלְכִים וְהוֹלְכִים, וּבָאוּ לְמָקוֹם אַחֵר, וְהֵבִין, שֶׁגַּם שָׁם מְחַפְּשִׂים, וְהֶחְבִּיא עַצְמוֹ עִמָּהּ עוֹד בְּמִקְוֶה, וְכֵן יָצָא מִשָּׁם, וְהָלַךְ וְהֶחְבִּיא עִמָּהּ עוֹד בְּמָקוֹם אַחֵר, עַד שֶׁהָיָה מַחְבִּיא עַצְמוֹ עִמָּהּ בְּכָל הַשִּׁבְעָה מְקוֹמוֹת, שֶׁהֶחְבִּיא הַבֶּערְגִּיר עִם אִמָּהּ כַּנַּ"ל, שֶׁהֵם הַשִּׁבְעָה עֵדִים הַנַּ"ל (הַיְנוּ שִׁבְעָה מִינֵי מַיִם, שֶׁהֵם בּוֹר וּמִקְוֶה וּמַעְיָן וְכוּ' כַּנַּ"ל)...

...בְּלוֹט כְּתִיב (בְּרֹאשׁית יט): הָהָרָה הִמָּלֵט, הַיְנוּ בֶּערְגֶיר, וּמִמֶּנּו נוֹלַד מָשִׁיחַ, שֶׁיָּבוֹא בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ, אָמֵן.
יִשְׂרָאֵל הָיָה לָהֶם סִימָנִים בְּמִצְרַיִם (שְׁמוֹת ג): "פָּקד פָּקַדְתִּי" מִי שֶׁיּאמַר לָהֶם זֶה הַלָּשׁוֹן, הוּא הַגּוֹאֵל וְהַדָּבָר תָּמוּהַּ: מֵאַחַר שֶׁיָּדְעוּ כָּל יִשְׂרָאֵל מִזֶּה, אִם-כֵּן מַהוּ הַסִּימָן? אֶפְשָׁר לא נִמְסָר אֶלָּא לְהַזְּקֵנִים, וְגַם עַל הַגּוֹאֵל הָאַחֲרוֹן בְּוַדַּאי יֵשׁ סִימָנִים. מָשִׁיחַ יַגִּיד לְיִשְׂרָאֵל כָּל מַה שֶּׁעָבַר עַל יִשְׂרָאֵל בְּכָל יוֹם וָיוֹם עַל כָּל אֶחָד וְאֶחָד מִיִּשְׂרָאֵל בִּפְרָט. תָּמָר אִבְּדָה גַּם-כֵּן הַסִּימָנִים, כַּמּוּבָא בַּמִּדְרָשׁ (מִדְּרָשׁ- רֹבה פָּרָשַׁת בְּרֹאשׁית פָּרָשָׁה פ"ה) גַּם כְּשֶׁהָיְתָה יוֹצֵאת לִשָּׂרֵף, בָּא הס"מ (הַסָּמֶ"ךְ-מֵ"ם) וְהִרְחִיק מִמֶּנָּה הַסִּימָנִים, וּבָא גַּבְרִיאֵל וְקֵרֹבן, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר בַּמִּדְרָשׁ, וּמִמֶּנָּה נוֹלַד מָשִׁיחַ, שֶׁיָּבוֹא בִּמְהֵרָה בְּיָמֵינוּ אָמֵן.
(סיפורי מעשיות - מתוך המעשיה מבערגיר ועני)
*
 וְרוּחַ אֱלֹקִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם. רוּחַ אֱלֹקִים – דָּא רוּחוֹ שֶׁל מָשִׁיחַ (זוהר ויחי דף רמ), שֶׁמְּרַחֵף עַל פְּנֵי הַמַּיִם, וּמַיִם הוּא הַתּוֹרָה, כַּמּוּבָא.
(ליקוטי תנינא - תורה לב)
*
שֹּׁרֶשׁ הַתּוֹרָה הִיא מִבְּחִינַת עַתִּיק, כִּי אִיתָא בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ (בְּסִימָן קיח') שֶׁכָּל הִתְחַדְּשׁוּת הַתּוֹרָה הִיא בְּחִינַת מֹשֶׁה מָשִׁיחַ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, וְרוּחַ אֱלֹקִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם דָּא רוּחָא דְּמָשִׁיחַ. וְהַמַּיִם הוּא בְּחִינַת הַתּוֹרָה, עַיֵּן שָׁם.
וּמָשִׁיחַ הוּא בְּחִינַת עַתִּיק, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, וְעַד עַתִּיק יוֹמִין מְטָא וְכוּ'. נִמְצָא, שֶׁשֹּׁרֶשׁ הַתּוֹרָה הִיא מִבְּחִינַת עַתִּיק, הַיְנוּ בְּחִינַת מָשִׁיחַ.
(ליקוטי הלכות - הלכות מלמדים הלכה א')

נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים

אין תגובות :