"אָנֹכִי אֲשַׁלַּח גְּדִי עִזִּים"

הַשְּׁבָטִים כְּשֶׁפָּגְמוּ בִּמְכִירַת יוֹסֵף שָׁחֲטוּ שְֹעִיר עִזִּים, כִּי עִקַּר הַמַּחֲלֹקֶת שֶׁלָּהֶם הָיָה בְּעִנְיַן הַמַּלְכוּת, שֶׁאָמְרוּ שֶׁיּוֹסֵף רוֹצֶה לִמְלֹךְ עֲלֵיהֶם שֶׁלֹּא כַּדִּין, וּלְפִי דַּעְתָּם נִדְמֶה לָהֶם שֶׁיּוֹסֵף רוֹצֶה לִמְלֹךְ רַק עַל יְדֵי הָעַזּוּת, חַס וְשָׁלוֹם, וְהֵם רָצוּ לְהִתְגַּבֵּר בָּעַזּוּת שֶׁלָּהֶם נֶגְדּוֹ, עַל כֵּן שָׁחֲטוּ שְֹעִיר עִזִּים, שֶׁהוּא בְּחִינַת עַזּוּת. 
וְכֵן יְהוּדָה אָמַר לְתָמָר, "אָנֹכִי אֲשַׁלַּח גְּדִי עִזִּים מִן הַצֹּאן", כִּי עִקַּר הַמִּלְחָמָה בְּעִנְיַן עַזּוּת דִּקְדֻשָּׁה וּלְהֵפֶךְ, חַס וְשָׁלוֹם, הוּא בְּתַאֲוַת הַמִּשְׁגָּל, שֶׁשָּׁם עִקַּר אֲחִיזַת הָעַזּוּת דְּסִטְרָא אָחֳרָא, כִּי בּוֹ עַז בּוֹ תּוּקְפָא. וִיהוּדָה הָיָה צָרִיךְ אָז לְבָרֵר הָעַזּוּת דִּקְדֻשָּׁה שֶׁמִּשָּׁם עִקַּר מַלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה, בְּחִינַת מַלְכוּת דָּוִד וּמָשִׁיחַ שֶׁיֵּצֵא מִמֶּנּוּ עַל יְדֵי זֶה, שֶׁנֶּאֱמַר עָלָיו, "ה' בְּעָזְּךָ יִשְֹמַח מֶלֶךְ", בְּחִינַת וְיִתֵּן עֹז לְמַלְכּוֹ וְיָרֵם קֶרֶן מְשִׁיחוֹ. עַל כֵּן אָמַר אָז, "אָנֹכִי אֲשַׁלַּח גְּדִי עִזִּים", 'גְּדִי עִזִּים' דַּיְקָא, כִּי עִקַּר בֵּרוּר הָעַזּוּת הוּא שָׁם בִּבְחִינַת גְּדִי עִזִּים, שֶׁעַל כֵּן הֵם בָּאִים לְכַפָּרָה בְּקָרְבְּנוֹת צִבּוּר, בְּרָאשֵׁי חֳדָשִׁים וּרְגָלִים וְיוֹם הַכִּפּוּרִים, שֶׁכֻּלָּם צְרִיכִים שָֹעִיר דַּיְקָא לְכַפֵּר וְכַנַּ"ל.
וְכֵן בְּשִׁמְשׁוֹן כְּתִיב, "וַיִּפְקֹד אֶת אִשְׁתּוֹ בִּגְדִי עִזִּים", הַיְנוּ כַּנַּ"ל. כִּי שִׁמְשׁוֹן הָיָה רוֹצֶה אָז לְהִתְגַּבֵּר עַל פְּלִשְׁתִּים שֶׁמָּשְׁלוּ בְּיִשְֹרָאֵל בְּחִנָּם רַק עַל יְדֵי עַזּוּת, וּכְמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר שָׁם, "כִּי תּוֹאֲנָה הוּא מְבַקֵּשׁ וְכוּ'". וְעַל כֵּן הָיָה עִסְקוֹ בִּגְדִי עִזִּים וְכַנַּ"ל, אַךְ מֵחֲמַת שֶׁלֹּא זָכָה לְבָרֵר בִּשְׁלֵמוּת כָּרָאוּי, עַל כֵּן אָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה עָלָיו; שֶׁאֶצְלוֹ נֶאֱמַר יְרִידָה וּבִיהוּדָה כְּתִיב עֲלִיָּה, "הִנֵּה חָמִיךְ עוֹלֶה תִּמְנָתָה וְכוּ'", כִּי יְהוּדָה זָכָה לְבָרֵר בִּשְׁלֵמוּת עַד שֶׁיָּצָא מִמֶּנּוּ מָשִׁיחַ, שֶׁהוּא עִקַּר עַזּוּת דִּקְדֻשָּׁה, שֶׁמִּשָּׁם מַלְכוּת דִּקְדֻשָּׁה בְּחִינַת וְיִתֵּן עֹז לְמַלְכּוֹ וְכוּ' כַּנַּ"ל.
(ליקוטי הלכות – הלכות בשר בחלב הלכה ד' אות ט')

נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים

אין תגובות :