מַּעֲשֶׂה מִלֶחֶם
עוֹד מַה שֶׁסִּפֵּר כְּבָר בְּהֱיוֹתוֹ יוֹשֵׁב בְּזְלַאטִיפָּאלְיֶע וְלֹא שָׁמַעְתִּי מִמֶּנּוּ זַ"ל בְּעַצְמוֹ רַק מִפִּי ר"י (רבי יצחק).
יֵשׁ אֶחָד רַךְ בַּשָׁנִים (רבי נחמן) וְהָיָה זְקֵנוֹ צַדִּיק גָּדוֹל מְאֹד (הבעש"ט) וְגַם הוּא בְּעַצְמוֹ לֹא הָיָה אִישׁ פָּשׁוּט (קיעפ) וְחָלַם לוֹ שֶׁבָּא זְקֵנוֹ וְאָמַר לוֹ שֶׁיִּתֵּן לֵב לַמַאֲכָלִים שֶׁיֹּאכַל הַיּוֹם. בַּבּוֹקֵר הֵקִיץ וּכְבָר הוּבְרָר לוֹ שֶׁהַחֲלוֹמוֹת שֶׁלּוֹ הֵם אֲמִתִּיִּים, כִּי כְּבָר רָאָה כַּמָּה פְּעָמִים זְקֵנוֹ הַנָ"ל וְהָיָה הַכֹּל אֱמֶת. וְלֹא הֵבִין מַה נְתִינַת לֵב לַמַאֲכָלִים. כִּי מִסְּתָמָא הָיָה אוֹכֵל בְּכַּוַּנַת אֲכִילָה גַּם מִּקֹּדֶם.
וְהָלַךְ לַמִּקְוֶה וְאַחַר כָּךְ אָמַר אֵיזֶה קַפִּיטְלִיךְ תְּהִלִּים בְּכַוָּנָה גְּדוֹלָה וְהִתְפַּלֵּל בְּכַוָּנָה מְאֹד, וְכָל בַּקָּשָׁתוֹ הָיָה שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ יַעֲזֹר שֶׁיֵּדַע מַהוּ נְתִינַת לֵב לַמַאֲכָלִים. וְאַחַר הַתְּפִלָּה הָיָה הוֹלֵךְ מ"כ וּמִצְטַעֵר מְאֹד עַל זֶה לָדַעַת הַנָ"ל וְהֵנִיח עַצְמוֹ עַל הַמִּטָּה לָנוּחַ, וַיִשַׁן. וּבָא עוֹד זְקֵנוֹ בַּחֲלוֹם וְאָמַר לוֹ אַתָּה מִצְטַעֵר מַהוּ נְתִינַת לֵב, אַגִּיד לְךָ שֶׁהַיּוֹם רוֹצִים לִמְסֹר לְךָ הַתּוֹרָה וְלֹא נִתְנָה הַתּוֹרָה אֶלָּא לְאוֹכְלֵי הַמָּן. וְרוֹצִים לָּתֵת לְךָ מָּן לֶאֱכוֹל. וְהֵקִיץ וְהִתְחִיל לְהִצְטַעֵר עוֹד יוֹתֵר, כִּי הַדָּבָר טוֹב וְנִפְלָא מְאֹד. וְהִתְאַוָה מְאֹד לְהַשִּׂיג זֹאת כִּי מָּן בְּעַצְמוֹ הוּא דָּבָר גָּדוֹל מְאֹד וּבִפְרָט שֶׁעַל יְדֵי זֶה יְקַבֵּל הַתּוֹרָה. וְעַתָּה בְּוַדַּאי צָרִיךְ לָּתֵת לֵב לָזֶה וְאֵינוֹ יוֹדֵעַ מַהוּ נְתִינַת לֵב וְנִצְטָעֵר מְאֹד עַל זֶה.
וְנִזְכָּר שֶׁאִיתָא בַּמִּדְרָשׁ וַיְעַנְּךָ וַיַּרְעִבֶךָ וַיַּאֲכִלְךָ אֶת הַמָּן שֶׁקֹּדֶם אֲכִילַת הַמָּן הָיוּ מִתְעַנִּים יוֹם שֶׁלְפָנָיו כְּדֵי לַפִיךְ הָאֲכִילָה שֶׁבִּמְעֵיהֵם. וְנִתְיַשֵּׁב מַה לַּעֲשׂוֹת הֲלֹא אִם לֹא הָיִיתִי מִתְעַנֶּה אֶתְמוֹל, וְלָקַח איינעמיניש (חומר משלשל) וְלֹא הָיָה לוֹ רַחֲמָנוּת עַל עַצְמוֹ מֵחֲמַת שֶׁנִכְסָף מְאֹד לְהַנָ"ל וְלָקַח איינעמיניש חָזָק מְאֹד וְשִׁלְשֵׁל אוֹתוֹ הַרְבֵּה מְאֹד עַד שֶׁיָּצָא הַיְצִיאָה נָקִי כְּמוֹ שֶׁנִּכְנַס. אַחַר כָּךְ הִתְחִיל לְהִצְטָעֵר מְאֹד עַל דָּם הַתַּמְצִית שֶׁנִּשְׁאַר בּוֹ עֲדַיִן מֵהַמַּאֲכָלִים מִכְּבָר. כִּי כְּשֶׁמִתְעַנִּים נִתְמַרֵק גַּם דָּם הַתַּמְצִית וְנִצְטָעֵר עַל זֶה, וּכְבָר נִתְיַגֵּעַ מְאֹד עַל זֶה גַּם עַל יְדֵי האיינעמיניש הַנָ"ל.
וְהָלַךְ וְהִנִּיחַ עַצְמוֹ וְשָׁכַב עַל הַמִּטָּה וְהָיָה נִים וְלֹא נִים תִּיר וְלֹא תִּיר. וּבָא אֶצְלוֹ עוֹד זְקֵנוֹ וְאָמַר לוֹ אַתָּה מִצְטַעֵר עַל דָּם הַתַּמְצִית בּוֹא עִמִּי וְהוֹלִיכְךָ אֶל הַנָּהָר דִּנוּר וְתִּפְטוֹר גַּם אֶת דָּם הַתַּמְצִית, וְהָלַךְ עִמּוֹ, וּבַּדֶּרֶךְ רָאָה כַּמָּה חִדּוּשִׁים נִפְלָאִים, כְּשֶׁבָּא לְשָׁם אֶל הַנָּהָר דִּנוּר וְנִכְנַס לְתוֹכוֹ הָיָה סוֹבֵר שֶׁלֹּא יִשָּׁאֵר מִמֶּנּוּ אֲפִלּוּ אֵיבָר אֶחָד. וְאַחַר כָּךְ טָבַל שָׁם וְיָצָא בְּשָׁלוֹם, כְּשֶׁיָּצָא מִשָּׁם רָאָה עוֹלָם חָדָשׁ וְהֵקִיץ. וּכְמוֹ שֶׁהַדֶּרֶךְ שֶׁחָלַם לָאָדָם דָּבָר טוֹב וּמַעֲסִיק מַחְשְׁבוֹתָיו בָּזֶה אָז כְּשֶׁהוּא מֵקִיץ נִדְמֶה לוֹ מַמָּשׁ שֶׁיֵּשׁ לוֹ מַמָּשׁ אוֹתוֹ הַדָּבָר שֶׁחָלַם לוֹ. כְּמוֹ כֵן כְּשֶׁהֵקִיץ נִדְמֶה לוֹ מַמָּשׁ עוֹלָם חָדָשׁ לְגַמְרֵי.
וּכְבָר הָיָה הַשּׁוּלְחָן עָרוּךְ כָּרָאוּי וְהַלֶּחֶם מוּנָח עַל הַשּׁוּלְחָן. הָלַךְ וְנָטַל יָדָיו וּבֵּירֵךְ עַל נְטִילַת יָדַיִם, נִיגֵּב יָדָיו וּבָא אֶל הַשּׁוּלְחָן וְרָאָה שֶׁאֵין שָׁם לֶּחֶם כְּלָל, רַק קוּפָּה שֶׁל אוֹתִיּוֹת מְעֹרָבִים שֶׁלֹּא כַּסֵּדֶר. וְהִצְטַעֵר שֶׁעָשָֹה בְּרָכָה לְבַטָּלָה. וּבָא זְקֵנוֹ אֶצְלוֹ בְּהָקִיץ וְאָמַר לוֹ אַל תִּצְטָעֵר עֲשֶׂה בִּרְכַּת הַמּוֹצִיא כִּי הַבְּרָכָה שַּׁיָּךְ לָזֶה. וּבֵּירֵךְ וְאָכַל הַלֶּחֶם וְכָל זְמַן שֶׁרָאָה אוֹתִיּוֹת אָכַל, וַאֲפִלּוּ הַפְּרוּרִין שֶׁנִפְרֵכוּ מִן הַלֶּחֶם לִקֵּט גַם כֵּן וְאָכְלָם. כִּי הַכֹּל הָיָה אוֹתִיּוֹת עַד שֶׁאָכַל כָּל הַלֶּחֶם עִם הַפְּרוּרִין. וְאַחַר כָּךְ פָּתַח פִּיו וְיָצְאוּ אוֹתָן אוֹתִיּוֹת מְסוּדַּר בְּצֵּרוּפִין אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ וְכוּ' וְלֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים וְכוּ' עַד גְּמַר כָּל הַעֲשֶׂרֶת הַדִּבְּרוֹת. וְרָאָה בָּזֶה כָּל הַתּוֹרָה כֻּלָּה, וְכָל דּוֹר וָדוֹר וְדוֹרְשָׁיו, דּוֹר וָדוֹר וּמַנְהִיגָיו, וְכָל מַה שֶׁתַּלְמִיד וָתִיק עָתִיד לְחַדֵּשׁ.
וְשָׁאֲלוּ אוֹתוֹ אִם אוֹתוֹ הָאִישׁ קָרוֹב לְכָאן אוֹ רָחוֹק, וְהֵשִׁיב אַתֶּם רוֹצִים לַחֲקוֹר וְלִשְׁאוֹל אַכְחִישׁ אֶת עַצְמִי לְגַמְרֵי. וְאַחַר כָּךְ אָמַר יֵשׁ אֶחָד שֶׁהוּא ב' /ב' שֶׁהוּא אֶחָד כְּשֶׁהוּא שָׁם הוּא כָּאן גַּם כֵּן. (נוּסְחָה אַחֲרִינָא כְּשֶׁהוּא בְּכָאן הוּא שָׁם גַּם כֵּן וְכוּ'). וְצִיוָּה לַחֲזוֹר עַל הַמַּעֲשֶׂה הַזֶּה. וְאָמַר שֶׁהַמַּעֲשֶׂה הַזֶּה יִצְטָרְכוּ לְאֶת אֲשֶׁר יֶשְׁנוֹ פֹּה וְאֵת אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ פֹּה עִמָּנוּ הַיּוֹם. תִּרְאוּ אַחַר זְמַן מַה שֶּׁיִּהְיֶה מֵהַמַּעֲשֶׂה הַזֶּה. וְהִזְהִיר שֶׁלֹּא לְסַפְּרָה לְזָר. וְאִם אַף עַל פִּי כֵן תְּסַפְּרוּ, אַף עַל פִּי כֵן אֲנִי אֶאֶהוֹב אֶתְכֶם, אַךְ הָאַהֲבָה תִּהְיֶה כְּמוֹ שֶׁחַיְיקִיל בְּשִׂמְחָה (כִּי שִֹמְחָתוֹ בֶּאֱמֶת אֵינוֹ שִׂמְחָה כְּלָל) גַם אָמַר שֶׁכָּל הַשׁוֹמְעִים הֵם עֲרֵבִים זֶה לָזֶה שֶׁלֹּא לְסַפְּרָה לְזָר: (א"ה שָׁמַעְתִּי בְּשָׁעָה שֶׁאָמַר אַתֶּם עֲרֵבִים זֶה לָזֶה וְכוּ' עָמַד שָׁם אִישׁ אֶחָד).
*
עַל-יְדֵי אוֹר הַקָּדוֹשׁ הַנִּפְלָא וְהַנּוֹרָא שֶׁל נֵר חֲנֻכָּה הַקָּדוֹשׁ אָנוּ מַמְשִׁיכִין עָלֵינוּ אוֹר הַצַּדִּיק הָאֱמֶת שֶׁכְּבָר הִמְשִׁיךְ שְׁלֵמוּת הַגְּאֻלָּה שֶׁתִּהְיֶה עַל-יְדֵי מְשִׁיחַ צִדְקֵנוּ. עִקַּר בִּיאַת הַמָּשִׁיחַ הוּא לְגַלּוֹת הָאֱמֶת בָּעוֹלָם, כִּי עַכְשָׁו הָאֱמֶת בְּגָלוּת גָּדוֹל וְכָל אֶחָד אוֹמֵר שֶׁאֶצְלוֹ הָאֱמֶת, וְעִקַּר הָאֱמֶת יִתְגַּלֶּה עַל-יְדֵי מָשִׁיחַ.
הַשֶּׁקֶר הוּא סִטְרָא דְּמוֹתָא וֶאֱמֶת הִיא סָמָא דְּחַיֵּי, וְעַל-כֵּן בֵּרוּר הָאֱמֶת מִתּוֹךְ הַשֶּׁקֶר הוּא בְּחִינַת תְּחִיַּת הַמֵּתִים. (הָאֱמֶת הוּא בְּחִינַת כְּסֵדֶר, הַיְנוּ שֶׁאוֹמְרִים הַדְּבָרִים כְּמוֹת שֶׁהוּא, שֶׁזֶּה בְּחִינַת כְּסֵדֶר. אֲבָל הַשֶּׁקֶר הוּא בְּחִינַת שֶׁלֹּא כְּסֵדֶר, מֵאַחַר שֶׁמְּשַׁנֶּה הָעִנְיָן וְהַסִּפּוּר מִסִּדְרוֹ הָאֲמִתִּי). עִקַּר מִצְוַת נֵר חֲנֻכָּה הוּא לְהַדְלִיק וּלְהָאִיר אוֹר הָאֱמֶת בָּעוֹלָם, שֶׁיִּזְכּוּ הַכֹּל לֵידַע הֵיכָן הָאֱמֶת שֶׁמַּדְלִיק וּמֵאִיר כָּל נַפְשׁוֹת יִשְׂרָאֵל בְּאוֹרוֹ שֶׁל מָשִׁיחַ בְּכָל מִינֵי חשֶׁךְ וַאֲפֵלָה וּמְבַטֵּל כָּל הַחֲשֵׁכוֹת וְכָל אַהֲבוֹת הַנְּפוּלִין, וּמַצִּילָם מִשֶּׁטֶף מַיִם רַבִּים הַמִּתְגַּבְּרִים בְּכָל פַּעַם לְהַחֲרִיב אֶת הָעוֹלָם לְהַשְׁכִּיחָם הַתּוֹרָה.
(אב"י הנחל)
*
כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה וְכוּ' (דברים כא).
כְּתִיב: אָחוֹר וָקֶדֶם צַרְתָּנִי (תהלים קלט) – זֶה בְּחִינַת כְּסֵדֶר וְשֶׁלֹּא כְּסֵדֶר. קֶדֶם הוּא בְּחִינַת כְּסֵדֶר, בְּחִינַת אָלֶף בֵּית כְּסֵדֶר, וְאָחוֹר הוּא בְּחִינַת תַּשְׁרַ"ק שֶׁלֹּא כְּסֵדֶר. וְזֶה בְּחִינַת אָדָם וְחַוָּה, כְּסֵדֶר וְשֶׁלֹּא כְּסֵדֶר.
הוי"ה בְּמִלּוּי אַלְפִין גִּימַטְרִיָּא מ"ה – אָדָם, וְחַוָּה הוּא בְּחִינַת: מַלְכוּת פֶּה וְתוֹרָה שֶׁבְּעַל־פֶּה קָרִינַן לָהּ.
וְחַוָּה לְשׁוֹן דִּבּוּר, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (תהלים יט): וְלַיְלָה לְלַיְלָה יְחַוֶּה דָּעַת, הַיְנוּ מַלְכוּת פֶּה. כִּי הַמַּלְכוּת נִקְרָא דִּבּוּר, עַל־שֵׁם כִּי אֵין מֶלֶךְ בְּלֹא עָם, וְאֵין הָעָם יוֹדְעִים רְצוֹנוֹ אֶלָּא־אִם־כֵּן כְּשֶׁהַמֶּלֶךְ מְגַלֶּה מַחֲשַׁבְתּוֹ וּרְצוֹנוֹ לְתוֹךְ דִּבּוּרוֹ.
נִמְצָא שֶׁעִקָּר הַנְהָגַת מַלְכוּתוֹ אֵינוֹ אֶלָּא עַל־יְדֵי דִּבּוּר, וְזֶה פֵּרוּשׁ: מַלְכוּת פֶּה.
וְזֶה שֶׁאָנוּ רוֹאִים, שֶׁלִּפְעָמִים הוֹלֵךְ לְהָאָדָם שֶׁלֹּא כְּסֵדֶר, כִּי שְׁלֵמוּת שֶׁל כָּל הַדְּבָרִים אֵינוֹ אֶלָּא כְּשֶׁהֵם מְיֻחָדִים וּמְקֻשָּׁרִים בּוֹ יִתְבָּרַךְ, כִּי הַשְּׁלֵמוּת וְהַמִּלּוּי הוּא הַחִיּוּת. כִּי אֵיבָר שֶׁנִּסְתַּלֵּק מִמֶּנּוּ הַחִיּוּת, אֲזַי נִקְרָא חִסָּרוֹן. וְהַחִיּוּת הִיא הַמֹּחִין וְהַשֵּׂכֶל, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (קהלת ז): וְהַחָכְמָה תְּחַיֶּה וְכוּ', וְהַחָכְמָה הוּא בְּחִינַת "מָה" – "כֹּחַ מָה", מֶה חַיֵּינוּ מַה כֹּחֵנוּ.
וּמַה הוּא אָדָם, כִּי לֵית אָדָם בְּלָא אָלֶף, הַיְנוּ הוי"ה בְּמִלּוּי אַלְפִין. הַיְנוּ הַקָּדוֹשׁ־בָּרוּךְ־הוּא הוּא חִיּוּת שֶׁל כָּל הַדְּבָרִים, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (נחמיה ט): וְאַתָּה מְחַיֶּה אֶת כֻּלָּם. נִמְצָא זֹאת הַבְּחִינָה מַלְכוּת, חַוָּה, כְּשֶׁהִיא מְקֻשֶּׁרֶת לָאָדָם, לִבְחִינַת "מָה", הַיְנוּ לְהַקָּדוֹשׁ־בָּרוּךְ־הוּא, אֲזַי יֵשׁ לָהּ שְׁלֵמוּת. כִּי הַשֵּׂכֶל שֶׁהַקָּדוֹשׁ־ בָּרוּךְ־הוּא שָׂם בְּהַנְהָגַת מַלְכוּתוֹ, בָּזֶה הוּא מְחַיֶּה אוֹתָהּ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: הַחָכְמָה תְּחַיֶּה.
וְזֶהוּ (תהלים כד): לַה' הָאָרֶץ וּמְלוֹאָהּ – כְּשֶׁהָאָרֶץ, הַיְנוּ בְּחִינַת חַוָּה מַלְכוּת, מְקֻשֶּׁרֶת לַה', אֲזַי הוּא בִּמְלֹאוֹ וּבִשְׁלֵמוּת. וּמִי שֶׁמְּחַלֵּק בְּחִינַת חַוָּה מַלְכוּת לְעַצְמוֹ, שֶׁאוֹמֵר: אֲנָּא אֶמְלֹךְ – בָּזֶה הוּא מְחַלֵּק וּמַפְרִיד אוֹתָהּ מֵהַקָּדוֹשׁ־ בָּרוּךְ־הוּא, אֲזַי אֵינָהּ בִּשְׁלֵמוּת. כִּי עִקָּר חִיּוּתָהּ – "מָה", הַיְנוּ הַשֵּׂכֶל.
נִמְצָא כִּי בְּחִינוֹת חַוָּה שֶׁלֹּא כְּסֵדֶר נִתְבַּטְּלִים עַל־יְדֵי הָאָדָם כְּסֵדֶר:
וּבְחִינַת כְּסֵדֶר נִקְרָא יוּד. שֶׁמַּלְכוּת הַנִּקְרָא דָּלֶת, לֵית לָהּ מִגַּרְמָהּ כְּלוּם, וְהַקָּדוֹשׁ־בָּרוּךְ־הוּא מַמְשִׁיךְ לָהּ חִיּוּת הַחָכְמָה, הַנִּקְרָא יוּ"ד, וְזֶה: יוּ"ד וָ"ו דָּלֶ"ת.
וְזֶה: אָחוֹר וָקֶדֶם צַרְתָּנִי וַתָּשֶׁת עָלַי כַּפֶּךָ – אַל תִּקְרֵי כַּפֶּךָ, אֶלָּא כָּפֶךָ, הַיְנוּ יוּד גִּימַטְרִיָּא כָּף. וּכְשֶׁמְּחַלֵּק אֶת הד' לְעַצְמוֹ וּמַמְשִׁיךְ לְעַצְמוֹ חִיּוּת מִמֶּנָּה, אֲזַי נַעֲשֵׂית לוֹ שֶׁלֹּא כְּסֵדֶר: דַּוָּי – מִיּוּד נַעֲשֶׂה דַּוָּי.
וְזֶה (ישעיה א): וְכָל לֵבָב דַּוָּי, כִּי כְּשֶׁהוֹלֵךְ לְאָדָם שֶׁלֹּא כְּסֵדֶר, זֶה לוֹ מַחֲלַת לֵב, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (משלי יג): תּוֹחֶלֶת מְמֻשָּׁכָה וְכוּ'. וּכְשֶׁרוֹאֶה אָדָם בְּעַצְמוֹ, שֶׁהוֹלֵךְ לוֹ שֶׁלֹּא כְּסֵדֶר, יֵדַע שֶׁיֵּשׁ לוֹ גַּדְלוּת, הַיְנוּ: אֲנָא אֶמְלֹךְ – יַּעֲשֶׂה תְּשׁוּבָה וְיַשְׁפִּיל אֶת עַצְמוֹ, וְיִהְיֶה בְּחִינַת "מָה", כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (שמות טז): וְנַחְנוּ מָה, וַאֲזַי נֶחֱזָר חַוָּה לִבְחִינַת אָדָם, לִבְחִינַת מָה, וְנַעֲשֶׂה כְּסֵדֶר, הַיְנוּ אָחוֹר וָקֶדֶם וְכוּ' כַּפֶּךָ הַיְנוּ יוּ"ד.
וְעִקָּר הַתְּשׁוּבָה הוּא בְּחֹדֶשׁ אֱלוּל, כִּי הֵם יְמֵי רָצוֹן, שֶׁעָלָה מֹשֶׁה לְקַבֵּל לוּחוֹת אַחֲרוֹנוֹת וּפָתַח דֶּרֶךְ כְּבוּשָׁה לֵילֵךְ בָּהּ. וְהַדֶּרֶךְ שֶׁעָשָׂה מֹשֶׁה הוּא כָּךְ, שֶׁמֹּשֶׁה קָשַׁר אֶת עַצְמוֹ אֲפִלּוּ לַפָּחוּת שֶׁבְּיִשְׁרָאֵל וּמָסַר נַפְשׁוֹ עֲלֵיהֶם, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (שמות ל"ב): וְאִם אַיִן מְחֵנִי נָא.
(ליקוטי תנינא - תורה פב')
אין תגובות :
הוסף רשומת תגובה