זה סוד, לא יודעים מרבינו רבי נחמן, מי יודע מרבינו רבי נחמן? [מה צריכים לעשות?] אה?, אי אפשר לעשות כלום [אולי יגידו נ נח נחמ נחמן מאומן] נו, זה יכולים להגיד [ויחזרו בתשובה] כן, כן, כן [להגיד נ נח נחמ נחמן מאומן] יוא, יכתבו נ נח נחמ נחמן מאומן.
(שיחות סבא המלך)
*
[סַבָּא, מַה יוֹתֵר טוֹב?, לִכְתֹּב אֶת הַ"נַ נַחְ" בְּקְלָף, אוֹ לְצַלֵּם אֶת זֶה בִּדְפוּס וְלָשִׂים בַּקָּמֵיעַ?]
יוֹתֵר טוֹב לִכְתֹּב.
(שיחות סבא - קלטת 35 ב' 32:32)
*
מִצְוַת כְּתִיבַת סֵפֶר תּוֹרָה וְלָמְדוּ מִפָּסוּק וְעַתָּה כִּתְבוּ לָכֶם אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת וְכוּ'.
וְזֶה שֶׁכָּלַל מִצְוַת כְּתִיבַת סֵפֶר תּוֹרָה בִּכְתִיבַת הַשִּׁירָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, וְעַתָּה כִּתְבוּ לָכֶם אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת וְכוּ'. שֶׁמִּזֶּה לָמְדוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל מִצְוַת כְּתִיבַת סֵפֶר תּוֹרָה, כִּי עַל-יְדֵי בֵּרוּר הָאֱמוּנָה זוֹכִין לִבְחִינַת הַשִּׁיר שֶׁיִּתְעַר לֶעָתִיד, כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר שָׁם, שֶׁמִּשָּׁם נִמְשָׁכִין כָּל הַשִּׁירוֹת שֶׁבָּעוֹלָם. וְעַל-כֵּן קָרָא כְּתִיבַת הַתּוֹרָה בְּשֵׁם כְּתִיבַת הַשִּׁירָה, כִּי עַל-יְדֵי כְּתִיבַת הַתּוֹרָה נִתְבָּרֵר הַמְדַמֶּה שֶׁהוּא בֵּרוּר הָאֱמוּנָה שֶׁעַל-יְדֵי-זֶה זוֹכִין לַשִּׁיר הַנַּ"ל שֶׁמִּשָּׁם כָּל הַשִּׁירוֹת וְכַנַּ"ל.
וְעַל-כֵּן כּוֹתְבִין עַל גַּבֵּי עוֹר בְּהֵמָה וְחַיָּה דַּיְקָא, כִּי עוֹר בְּהֵמָה וְחַיָּה הוּא בְּחִינַת תַּכְלִית צִמְצוּם הַמְדַמֶּה. וְעַל-יְדֵי הַקָּנֶה עִם הַדְּיוֹ שֶׁכּוֹתְבִין עָלָיו אוֹתִיּוֹת הַתּוֹרָה הַקְּדוֹשָׁה, שֶׁהֵם בְּחִינַת רוּחַ נְבוּאָה, עַל-יְדֵי-זֶה מְבָרְרִין וּמְזַכְּכִין הָעוֹר שֶׁהוּא הַמְדַמֶּה, הַיְנוּ בְּחִינַת בֵּרוּר הַמְדַמֶּה הַנַּ"ל.
(ליקוטי הלכות - ספר תורה ד')
*
צָרִיךְ לִכְתֹּב הַסֵּפֶר תּוֹרָה עַל עוֹרוֹת בְּהֵמוֹת וְכוּ' כְּדֵי לְהַעֲלוֹת בְּחִינַת בְּהֵמָה לִבְחִינַת אָדָם, דְּהַיְנוּ שֶׁמַּה שֶּׁהָיָה תְּחִלָּה עוֹר בְּהֵמָה נַעֲשֶׂה עַתָּה מִמֶּנָּה סֵפֶר תּוֹרָה שֶׁהוּא בְּחִינַת אָדָם כַּנַּ"ל. וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב, זֹאת הַתּוֹרָה אָדָם. נִמְצָא, שֶׁיַּעֲלֶה מִבְּחִינַת בְּהֵמָה לִבְחִינַת אָדָם, שֶׁזֶּה עִקַּר בְּחִינַת הַתּוֹרָה כַּנַּ"ל: וְעַל-כֵּן כָּל אָדָם חַיָּב לִכְתֹּב לְעַצְמוֹ סֵפֶר תּוֹרָה, כִּי כָּל אָדָם צָרִיךְ לְקַבֵּל אֶת הַתּוֹרָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, וְלֹא אֶתְכֶם לְבַדְּכֶם אָנֹכִי כּוֹרֵת אֶת הַבְּרִית הַזֹּאת וְכוּ' כִּי אִם אֶת אֲשֶׁר יֶשְׁנוֹ פֹּה וְכוּ'. דְּהַיְנוּ שֶׁכָּל אָדָם צָרִיךְ לְשַׁבֵּר וְלָצֵאת מִבְּחִינַת בַּהֲמִיּוּת לִבְחִינַת אָדָם וְזֶהוּ בְּחִינַת קַבָּלַת הַתּוֹרָה שֶׁכָּל אֶחָד וְאֶחָד מְקַבֵּל אֶת הַתּוֹרָה בְּכָל דּוֹר וָדוֹר וְעַל-כֵּן צָרִיךְ דַּיְקָא לִכְתֹּב אֶת הַתּוֹרָה, כִּי הַכְּתִיבָה עַל עוֹר בְּהֵמָה כַּנַּ"ל, זֶהוּ בְּחִינַת קַבָּלַת הַתּוֹרָה, דְּהַיְנוּ שֶׁעָלָה בְּחִינַת בְּהֵמָה לִבְחִינַת אָדָם כַּנַּ"ל, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת קַבָּלַת הַתּוֹרָה בְּכָל אָדָם וּבְכָל זְמַן כַּנַּ"ל.
כִּי גַּם הַכְּתִיבָה בְּעַצְמָהּ וְכָל בְּחִינוֹתֶיהָ צְרִיכִים כֻּלָּם לַהֲפֹךְ לְהַעֲלוֹת בְּחִינַת בְּהֵמָה לִבְחִינַת אָדָם, כִּי הַכְּתִיבָה הִוא עֲשִׂיָּה וַעֲשִׂיָּה הִוא בְּחִינַת בַּהֲמִיּוּת, כִּי גַּם הַבְּהֵמָה יֵשׁ לָהּ עֲשִׂיָּה שֶׁעוֹשָׂה כַּמָּה מְלָאכוֹת רַק שֶׁעֲשִׂיָּתָהּ הִוא בְּלֹא שֵׂכֶל, אֲבָל מַעֲשֵׂה אָדָם הוּא עִם שֵׂכֶל וְעִקַּר הַשֵּכֶל הוּא הַתּוֹרָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, כִּי הִוא חָכְמַתְכֶם וְכוּ'. נִמְצָא, כְּשֶׁכּוֹתֵב סֵפֶר תּוֹרָה הוּא מַעֲלֶה אֶת הָעֲשִׂיָּה, דְּהַיְנוּ הַכְּתִיבָה אֶל הַשֵּכֶל, דְּהַיְנוּ הַתּוֹרָה שֶׁהִוא בְּחִינַת אָדָם שֶׁהִוא הַשֵּכֶל. נִמְצָא, שֶׁמַּעֲלֶה בְּחִינַת בְּהֵמָה, שֶׁהִוא בְּחִינַת עֲשִׂיָּה לִבְחִינַת אָדָם, דְּהַיְנוּ הַשֵּכֶל שֶׁהוּא הַתּוֹרָה כַּנַּ"ל.
נִמְצָא, שֶׁהַכְּתִיבָה, שֶׁהִוא לְזִכָּרוֹן, הִוא בְּחִינַת בַּהֲמִיּוּת. וְעַל-כֵּן נִצְטַוִּינוּ דַּיְקָא לִכְתֹּב אֶת הַסֵּפֶר תּוֹרָה לְזִכָּרוֹן, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, כְּתֹב זֹאת זִכָּרוֹן בַּסֵּפֶר. כְּדֵי לְהַעֲלוֹת אֶת הַכְּתִיבָה וְהַזִּכָּרוֹן מִבְּחִינַת בְּהֵמָה לִבְחִינַת אָדָם כַּנַּ"ל.
וְזֶה שֶׁכָּתוּב, וְעַתָּה כִּתְבוּ לָכֶם אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת וְכוּ' לְמַעַן תִּהְיֶה בָּכֶם לְעֵד כִּי לֹא תִשָּׁכַח מִפִּי זַרְעוֹ. כִּי אָנוּ בְּטוּחִים שֶׁלֹּא תִּשָּׁכַח הַתּוֹרָה אֲפִלּוּ בְּתֹקֶף הַגָּלוּת וְהִתְגַּבְּרוּת הַסִּטְרָא אָחֳרָא חַס וְשָׁלוֹם, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, וְאָנֹכִי הַסְתֵּר אַסְתִּיר וְכוּ'. וְאַף-עַל-פִּי-כֵן, וְעָנְתָה וְכוּ' כִּי לֹא תִשָּׁכַח וְכוּ'. וְכָל זֹאת מֵחֲמַת כְּתִיבַת הַתּוֹרָה, כִּי מֵאַחַר שֶׁאָנוּ כּוֹתְבִין אֶת הַתּוֹרָה. נִמְצָא, שֶׁמְּהַפְּכִין בְּחִינַת בְּהֵמָה לִבְחִינַת אָדָם. וְעוֹשִׂין קִיּוּם זִכְרוֹן הַתּוֹרָה דַּיְקָא עַל-יְדֵי בְּחִינַת בַּהֲמִיּוּת וְעַל-כֵּן בְּטוּחִים שֶׁלֹּא תִּתְגַּבֵּר הַשִּׁכְחָה, שֶׁהִוא בְּחִינַת בְּהֵמָה, כַּמּוּבָא בְּדִבְרֵי רַבֵּנוּ שֶׁהַשִּׁכְחָה הִוא בְּחִינַת בְּהֵמָה מֵאַחַר שֶׁכְּבָר הִכְנִיעוּ אוֹתָהּ, וְאַדְּרַבָּא, קִבְּלוּ מִשָּׁם כֹּחַ הַזִכָּרוֹן.
(ליקוטי הלכות - ספר תורה א')
*
...וְאָמַר לָהֶם הָאָדָם הַיַּעַר הַנַּ"ל: מַה זֶּה חִדּוּשׁ אֶצְלְכֶם הֲלא יֵשׁ אֶצְלִי כְּלִי, שֶׁקִּבַּלְתִּי מֵאֲבוֹתַי, שֶׁהֵם יָרְשׁוּ מֵאֲבוֹת אֲבוֹתֵיהֶם, שֶׁהַכֹּלי עֲשׂוּיָה עִם עָלִים וְצִבְעוֹנִים כָּאֵלּוּ, שֶׁכְּשֶׁמַּנִּיחִים הַכֹּלי הַזֹאת עַל אֵיזֶה בְּהֵמָה אוֹ עוֹף, אֲזַי תֵּכֶף מַתְחִיל לְנַגֵּן הַנִּגּוּן הַזֶּה...
...כְּשֶׁהִנִּיחוּ הָאָרוֹן עַל הַפָּרוֹת, הִתְחִילוּ לְשׁוֹרֵר, וְהָבֵן.
(סיפורי מעשיות - מבן מלך ובן שפחה שנתחלפו)


אין תגובות :
הוסף רשומת תגובה