[רבי ישראל קרדונר למד אצל רבי משה ברסלבר?] כן! [הוא למד ממנו מעניין רבינו, התלמיד של רבי נתן, רבי משה ברסלבר?] כן, הוא היה מחזיק את היארצייט שלו, יום האזכרה, כמו האבא, הוא היה מתענה ביום הזה, ולמד משניות ונר תמיד של שמן זית, כמו אחרי אבא.
(שיחות סבא המלך)
*
וְזֶה בְּחִינַת יָארצַייט שֶׁמִּתְעַנִּין אָז בְּיוֹם שֶׁמֵּת בּוֹ אָבִיו אוֹ אִמּוֹ וְאוֹמְרִים קַדִּישׁ וּמַדְלִיקִין נֵר וְהַכֹּל כְּדֵי לְהַעֲלוֹת נִשְׁמַת הַמֵּת, כִּי צְרִיכִין לְהַעֲלוֹת אֶת נֶפֶשׁ אֲבוֹתָיו וְאִמּוֹ לִבְחִינַת חַיִּים אֲרֻכִּים הַנַּ"ל, שֶׁהֵם בְּחִינַת חַיִּים נִצְחִיִּים שֶׁזּוֹכִין הַצַּדִּיקִים לָעוֹלָם הַבָּא וְזֶה עוֹשִֹים בְּכָל שָׁנָה בְּיוֹם שֶׁנִּפְטַר, כִּי בַּיּוֹם שֶׁנִּפְטַר הָאָדָם אָז עִקַּר הַתְחָלַת חִיּוּתוֹ בֶּאֱמֶת, כָּל אֶחָד וְאֶחָד כְּפִי מַה שֶּׁזָּכָה עַל-יְדֵי קְדֻשַּׁת יַהֲדוּתוֹ, כִּי הָעוֹלָם הַזֶּה הוּא צֵל עוֹבֵר וְחַיָּיו אֵינָם חַיִּים כְּלָל, כִּי הוּא עוֹבֵר כְּהֶרֶף עַיִן. וְעִקַּר הוּא חַיִּים נִצְחִיִּים שֶׁזּוֹכֶה כָּל אֶחָד כְּפִי עֲבוֹדָתוֹ לְאַחַר מוֹתוֹ וְעִקַּר בְּחִינַת חַיִּים אֲרֻכִּים הוּא לְחַדֵּשׁ חִיּוּתוֹ בְּכָל עֵת. וּבִפְרָט בְּכָל שָׁנָה, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת רֹאשׁ הַשָּׁנָה בְּרֹאשׁ חֹדֶשׁ כַּנַּ"ל.
וְעַל-כֵּן עוֹסְקִין בְּתִקּוּן הַנִּפְטָר בְּכָל שָׁנָה וְשָׁנָה בְּיוֹם שֶׁנִּפְטַר בּוֹ שֶׁהוּא הַתְחָלַת חִיּוּתוֹ כַּנַּ"ל, שֶׁהוּא בְּחִינַת רֹאשׁ הַשָּׁנָה שֶׁלּוֹ, וְעִקַּר תִּקּוּנוֹ עַל-יְדֵי בָּנָיו, כִּי הַבָּנִים טוֹבִים הֵם רְפוּאָה גְּדוֹלָה לָאָבוֹת.
כִּי עִקַּר עֲבוֹדַת הָאָדָם בָּעוֹלָם הַזֶּה הוּא לְגַלּוֹת אֱלֹקוּתוֹ בָּעוֹלָם וּכְשֶׁמַּגִּיעַ זְמַנּוֹ לְהִסְתַּלֵּק צָרִיךְ שֶׁיִּשָּׁאֵר אַחֲרָיו בְּרָכָה זֶרַע יִשְׂרָאֵל כְּשֵׁרִים שֶׁיְּמַלְּאוּ מְקוֹמוֹ וְיוֹדִיעוּ גְּדוּלָּתוֹ בָּעוֹלָם, כִּי כָּל נְשָׁמָה וּנְשָׁמָה יֵשׁ לָהּ כֹּחַ מְיֻחָד לְגַלּוֹת אֵיזֶה בְּחִינָה מֵהִתְגַּלּוּת אֱמוּנָתוֹ בָּעוֹלָם וְכַמְבֹאָר לְעֵיל וְזֶהוּ (תְּהִלִּים ק'), "וְעַד דּוֹר וָדוֹר אֱמוּנָתוֹ" 'וְעַד דּוֹר וָדוֹר' דַּיְקָא, בְּחִינַת (שָׁם קמ"ה) דּוֹר לְדוֹר יְשַׁבַּח מַעֲשֶֹיךָ, בְּחִינַת (שְׁמוֹת ג') זֶה זִכְרִי לְדוֹר דּוֹר וְכַנַּ"ל.
(ליקוטי הלכות - תפילין הלכה ה' אות מד')
נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים
(שיחות סבא המלך)
*
וְזֶה בְּחִינַת יָארצַייט שֶׁמִּתְעַנִּין אָז בְּיוֹם שֶׁמֵּת בּוֹ אָבִיו אוֹ אִמּוֹ וְאוֹמְרִים קַדִּישׁ וּמַדְלִיקִין נֵר וְהַכֹּל כְּדֵי לְהַעֲלוֹת נִשְׁמַת הַמֵּת, כִּי צְרִיכִין לְהַעֲלוֹת אֶת נֶפֶשׁ אֲבוֹתָיו וְאִמּוֹ לִבְחִינַת חַיִּים אֲרֻכִּים הַנַּ"ל, שֶׁהֵם בְּחִינַת חַיִּים נִצְחִיִּים שֶׁזּוֹכִין הַצַּדִּיקִים לָעוֹלָם הַבָּא וְזֶה עוֹשִֹים בְּכָל שָׁנָה בְּיוֹם שֶׁנִּפְטַר, כִּי בַּיּוֹם שֶׁנִּפְטַר הָאָדָם אָז עִקַּר הַתְחָלַת חִיּוּתוֹ בֶּאֱמֶת, כָּל אֶחָד וְאֶחָד כְּפִי מַה שֶּׁזָּכָה עַל-יְדֵי קְדֻשַּׁת יַהֲדוּתוֹ, כִּי הָעוֹלָם הַזֶּה הוּא צֵל עוֹבֵר וְחַיָּיו אֵינָם חַיִּים כְּלָל, כִּי הוּא עוֹבֵר כְּהֶרֶף עַיִן. וְעִקַּר הוּא חַיִּים נִצְחִיִּים שֶׁזּוֹכֶה כָּל אֶחָד כְּפִי עֲבוֹדָתוֹ לְאַחַר מוֹתוֹ וְעִקַּר בְּחִינַת חַיִּים אֲרֻכִּים הוּא לְחַדֵּשׁ חִיּוּתוֹ בְּכָל עֵת. וּבִפְרָט בְּכָל שָׁנָה, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת רֹאשׁ הַשָּׁנָה בְּרֹאשׁ חֹדֶשׁ כַּנַּ"ל.
וְעַל-כֵּן עוֹסְקִין בְּתִקּוּן הַנִּפְטָר בְּכָל שָׁנָה וְשָׁנָה בְּיוֹם שֶׁנִּפְטַר בּוֹ שֶׁהוּא הַתְחָלַת חִיּוּתוֹ כַּנַּ"ל, שֶׁהוּא בְּחִינַת רֹאשׁ הַשָּׁנָה שֶׁלּוֹ, וְעִקַּר תִּקּוּנוֹ עַל-יְדֵי בָּנָיו, כִּי הַבָּנִים טוֹבִים הֵם רְפוּאָה גְּדוֹלָה לָאָבוֹת.
כִּי עִקַּר עֲבוֹדַת הָאָדָם בָּעוֹלָם הַזֶּה הוּא לְגַלּוֹת אֱלֹקוּתוֹ בָּעוֹלָם וּכְשֶׁמַּגִּיעַ זְמַנּוֹ לְהִסְתַּלֵּק צָרִיךְ שֶׁיִּשָּׁאֵר אַחֲרָיו בְּרָכָה זֶרַע יִשְׂרָאֵל כְּשֵׁרִים שֶׁיְּמַלְּאוּ מְקוֹמוֹ וְיוֹדִיעוּ גְּדוּלָּתוֹ בָּעוֹלָם, כִּי כָּל נְשָׁמָה וּנְשָׁמָה יֵשׁ לָהּ כֹּחַ מְיֻחָד לְגַלּוֹת אֵיזֶה בְּחִינָה מֵהִתְגַּלּוּת אֱמוּנָתוֹ בָּעוֹלָם וְכַמְבֹאָר לְעֵיל וְזֶהוּ (תְּהִלִּים ק'), "וְעַד דּוֹר וָדוֹר אֱמוּנָתוֹ" 'וְעַד דּוֹר וָדוֹר' דַּיְקָא, בְּחִינַת (שָׁם קמ"ה) דּוֹר לְדוֹר יְשַׁבַּח מַעֲשֶֹיךָ, בְּחִינַת (שְׁמוֹת ג') זֶה זִכְרִי לְדוֹר דּוֹר וְכַנַּ"ל.
(ליקוטי הלכות - תפילין הלכה ה' אות מד')
נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים
אין תגובות :
הוסף רשומת תגובה