מהיכן בא אדם למכשול עון זה לאכול מעץ הדעת

וכשאדם עומד בנסיון ובוחר בטוב כראוי. ועולה מדרגא לדרגא עד שעולה בתחילת הבריאה ומתקן שם שלא יוכל השקר להתאחז משם עוד כנ"ל זהו עיקר תיקון כל הבריאה וכנ"ל. וזה היה צריך אדם הראשון לתקן ביום שנברא. וע"י שקלקל בעץ הדעת טוב ורע בעצת הנחש שהוא עיקר השקר שנאחז משם ואדם הראשון לא התגבר לבטלו. על ידי זה נגזר עליו מיתה לדורות ונתאחז השקר מאד. ובזה מתורץ קצת מה שקשה לכאורה מהיכן בא אדם למכשול עון זה לאכול מעץ הדעת מאחר שעדיין לא היה יצר הרע בעולם. וכמובא בספרים ומבואר בפרש"י שהיצר הרע לא ניתן בהם עד שאכלו מעץ הדעת ואם כן מהיכן בא לחטא זה. אך באמת אף על פי שאז עדיין לא היה היצר הרע של עכשיו בעולם אבל שורש אחיזתו העליונה כבר היה דהיינו בחינה הנ"ל בחינת הטהרה שהוא בחינת הבחירה בחירת שורש אחיזת הדין שהוא בחינת לוי וכו' שמשם הרושם שישתלשל עד שיהיה שקר שהוא הטומאה וכנ"ל. וזה השורש העליון הדק בוודאי כבר היה תיכף כשיצאה הבריאה מכח אל הפועל וכנ"ל בהתורה הנ"ל. ואדם הראשן בהבראו היה גבוה במעלה מאד מאד והיה צריך לתקן ולהמתיק בחינה זאת. ועל ידי שנתרשל בתיקון זה נתייעץ הנחש והטעה את האדם בשקר דק ע"י שינק משם.
(ליקוטי הלכות - הלכות רבית הלכה ה' ח')
נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים

אין תגובות :