בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה אָז הַתְּפִילָּה בִּבְחִינַת דִּין וּמִשְׁפָּט, כִּי הַמִּשְׁפָּט לֵאלֹהִים הוּא (דברים א'), וְעַל יְדֵי זֶה מוֹצִיאִין כָּל הַחִיּוּת שֶׁל הַסִּטְרָא אָחֳרָא, שֶׁיָּנַק מִדַּעַת וּמִתְּפִילּוֹת יִשְׂרָאֵל.
כְּשֶׁזֶּה הַבַּעַל כֹּחַ מִתְפַּלֵּל תְּפִילָּה בִּבְחִינַת דִּין וַאֲזַי הַסִּטְרָא אָחֳרָא רוֹצֶה לִבְלֹעַ אוֹתָהּ כִּי הִיא בּוֹלַעַת תָּמִיד הַתְּפִילּוֹת שֶׁהֵם בִּבְחִינַת דִּין כַּנַּ"ל וַאֲזַי כְּשֶׁהִיא רוֹצָה לִבְלֹעַ זֹאת הַתְּפִילָּה שֶׁל הַבַּעַל כֹּחַ שֶׁהִיא בִּבְחִינַת דִּין אֲזַי זֹאת הַתְּפִילָּה הִיא עוֹמֶדֶת בְּבֵית הַבְּלִיעָה שֶׁלּוֹ בִּבְחִינַת: "בְּצַוָּארוֹ יָלִין עֹז" הַיְנוּ הַתְּפִילָּה שֶׁל הַבַּעַל כֹּחַ הַנַּ"ל שֶׁהוּא בְּחִינַת מַטֵּה עֹז הִיא עוֹמֶדֶת לוֹ בְּצַוָּארוֹ, בְּבֵית הַבְּלִיעָה שֶׁלּוֹ וַאֲזַי הוּא מֻכְרָח לִתֵּן הֲקָאוֹת הַיְנוּ שֶׁהַסִּטְרָא אָחֳרָא מֻכְרָח לְהָקִיא וּלְהוֹצִיא כָּל הַקְּדֻשּׁוֹת שֶׁל הַדַּעַת וְהָרַחֲמָנוּת וְהַתְּפִילּוֹת שֶׁבָּלַע בִּבְחִינַת: "חַיִל בָּלַע וַיְקִאֶנּוּ" וְלא דַּי שֶׁהוּא מֵקִיא וּמוֹצִיא כָּל הַקְּדֻשָּׁה שֶׁבָּלַע אַף גַּם הוּא מֻכְרָח לְהָקִיא וּלְהוֹצִיא עַצְמוּת הַחִיּוּת שֶׁלּוֹ מַמָּשׁ בִּבְחִינַת: "מִבִּטְנוֹ יוֹרִישֶׁנּוּ אֵל" הַיְנוּ שֶׁמּוֹצִיא וּמֵקִיא עַצְמוּת חִיּוּתוֹ מַמָּשׁ וְזֶהוּ בְּחִינַת גֵּרִים שֶׁמִּתְגַּיְּרִין שֶׁהֵם הָיוּ תְּחִלָּה מֵעַצְמוּת הַסִּטְרָא אָחֳרָא מַמָּשׁ וְעַכְשָׁו חוֹזְרִין אֶל הַקְּדֻשָּׁה.
(ליקוטי תנינא- תורה ח')
*
"כַּחֲצוֹת הַלַּיְלָה אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרַיִם" כִּי עִקַּר יְצִיאַת מִצְרַיִם הָיָה עַל יְדֵי מַטֵּה מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן, שֶׁהֵם בְּחִינַת תְּפִלָּה, בִּבְחִינַת דִּין, בְּחִינַת (שמות ז') וְהַשְׁלֵךְ לִפְנֵי פַּרְעֹה יְהִי לְתַנִּין וְכוּ' כַּנַּ"ל עַל כֵּן הָיָה עִקַּר יְצִיאַת מִצְרַיִם בַּחֲצוֹת הַלַּיְלָה, כִּי אָז מִתְעוֹרֵר כֹּחַ הַתְּפִלָּה בִּבְחִינַת דִּין כַּנַּ"ל וְזֶה שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (ברכות ג'), מִכְדֵי מֹשֶׁה לֹא יָדַע חֲצוֹת אֵימַת דָּוִד הֵיכֵי יָדַע? אֶלָּא דָּוִד סִימָנָא הַוֵי לֵיהּ, כִּי כִּנּוֹר הָיָה תָּלוּי לְמַעְלָה מִמִּטָּתוֹ שֶׁל דָּוִד וְכוּ', כִּי בִּימֵי מֹשֶׁה עֲדַיִן לֹא נִשְׁלַם בִּשְׁלֵמוּת הַתִּקּוּן שֶׁל הַתְּפִלָּה בִּבְחִינַת דִּין הַנַּ"ל. וְעַל כֵּן הָיָה עֲדַיִן אַחֲרֶיהָ גָּלוּת וְעַל כֵּן לֹא הָיָה יוֹדֵעַ עֲדַיִן לְכַוֵּן הֵיטֵב בְּחִינַת חֲצוֹת אֵימַת שֶׁנִּמְשַׁךְ מֵהַתְּפִלָּה הַנַּ"ל כַּנַּ"ל, אֲבָל דָּוִד הוּא מָשִׁיחַ, שֶׁהוּא יִזְכֶּה לְזֹאת הַתְּפִלָּה בְּתַכְלִית הַשְּׁלֵמוּת, שֶׁעַל יְדֵי זֶה תִּהְיֶה הַגְּאֻלָּה שְׁלֵמָה שֶׁאֵין אַחֲרֶיהָ גָּלוּת.
שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת (תהלים מה) חֲגוֹר חַרְבְּךָ עַל יָרֵךְ גִּבּוֹר וְכוּ' עַד עַמִּים תַּחְתֶּיךָ יִפְּלוּ בְּלֵב אוֹיְבֵי הַמֶּלֶךְ וְכֵן הַפָּסוּק (שם קי), "מַטֵּה עֻזְּךָ יִשְׁלַח ה' מִצִּיּוֹן וְכוּ'" שֶׁמֵּבִיא שָׁם בְּהַתּוֹרָה הַנַּ"ל לְעִנְיַן הַתְּפִלָּה הַנַּ"ל נֶאֱמַר עִקָּרוֹ עַל דָּוִד מָשִׁיחַ, שֶׁעָלָיו נֶאֱמַר (שם), "נְאֻם ה' לַאדֹנִי שֵׁב לִימִינִי עַד אָשִׁית אֹיְבֶיךָ הֲדוֹם לְרַגְלֶיךָ מַטֵּה עֻזְּךָ וְכוּ'" כִּי הוּא יִגְמֹר הַגְּאֻלָּה בִּשְׁלֵמוּת, כִּי הוּא יוֹשֵב לִימִין הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, עַד יָשִׁית אוֹיְבָיו הֲדוֹם לְרַגְלָיו וְכוּ' וְעַל כֵּן דָּוִד הִשִֹּיג זְמַן חֲצוֹת שֶׁהוּא מִתְעוֹרֵר עַל יְדֵי הַתְּפִלָּה הַנַּ"ל כַּנַּ"ל, וְזֶהוּ בְּעַצְמוֹ מַה שֶּׁכָּתוּב שָׁם, דָּוִד כִּנּוֹר הָיָה תָּלוּי לְמַעְלָה מִמִּטָּתוֹ וְכֵיוָן שֶׁהִגִּיעַ חֲצוֹת לַיְלָה רוּחַ צְפוֹנִית מְנַשֶּׁבֶת בּוֹ וְהָיָה מְנַגֵּן מֵאֵלָיו, הַיְנוּ בְּחִינַת הַנִּגּוּן הַנִּפְלָא הַמְבֹאָר שָׁם שֶׁהוּא נִמְשַׁךְ עַל יְדֵי הַתְּפִלָּה כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב שָׁם וְעַל כֵּן הוּא מִתְעוֹרֵר עַל יְדֵי רוּחַ צְפוֹנִית דַּיְקָא, שֶׁהוּא בְּחִינַת גְּבוּרוֹת, בְּחִינַת הַתְּפִלָּה, בִּבְחִינַת דִּין הַנַּ"ל וּמִשָּׁם הָיָה יוֹדֵעַ דָּוִד חֲצוֹת אֵימַת, כִּי עִקַּר בְּחִינַת חֲצוֹת, שֶׁהוּא בְּחִינַת הִתְעוֹרְרוּת הַשֵּׁנָּה, שֶׁהִיא בְּחִינַת הַגְּאֻלָּה, כִּי הַגָּלוּת נִקְרָא שֵׁנָּה "חֶשְׁכַּת לַיְלָה". וְהַגְּאֻלָּה נִקְרָא הִתְעוֹרְרוּת הַשֵּׁנָּה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (שם ע"ח), "וַיִּקַץ כְּיָשֵׁן ה'", כָּל זֶה נִמְשָׁךְ עַל יְדֵי הַתְּפִלָּה בִּבְחִינַת דִּין הַנַּ"ל, שֶׁזֶּה הַכֹּחַ מִתְעוֹרֵר בַּחֲצוֹת לַיְלָה כַּנַּ"ל, שֶׁמִּשָּׁם מִתְעוֹרֵר קוֹל הַנִּגּוּן הַנַּ"ל בַּכִּנּוֹר שֶׁל דָּוִד עַל יְדֵי רוּחַ צְפוֹנִית דַּיְקָא וְעַל כֵּן עַל יְדֵי זֶה דַּוְקָא הָיָה יָדוּעַ חֲצוֹת אֵימַת וְהָיָה קָם וְעוֹסֵק בַּתּוֹרָה, כִּי הַכֹּל בְּחִינָה אַחַת כַּנַּ"ל.
(ליקוטי הלכות - השכמת הבוקר הלכה ה' אות יב')
רבי נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים סבא המלך המשיח הראש השנה שלו עולה על הכל
אין תגובות :
הוסף רשומת תגובה