והנה תסובינה אלומתיכם ותשתחוין לאלומתי

וְזֶה שֶׁחָלַם (שם ל"ז), "וְהִנֵּה אֲנַחְנוּ מְאַלְּמִים אלומים בְּתוֹךְ הַשָֹּדֶה" שֶׁפֵּרוּשׁוֹ, קְשָׁרִים, הַיְנוּ בְּחִינַת צִמְצוּמִים הַנַּ"ל שֶׁהֵם בְּחִינַת קְשָׁרִים, כִּי הַצִּמְצוּם בְּחִינַת קֶשֶׁר, הַיְנוּ שֶׁכֻּלָּם הָיוּ עוֹסְקִים בָּזֶה, שֶׁהָיוּ מאלמים אלומים וְעוֹשִֹים קְשָׁרִים וְצִמְצוּמִים כְּדֵי לִמְשֹׁךְ עַל יָדָם הַשָֹּגַת אֱלֹקוּת, אֲבָל הַצִּמְצוּמִים וְהַכֵּלִים שֶׁל יוֹסֵף הַצַּדִּיק עָלוּ עַל כֻּלָּם, בִּבְחִינַת (שם) וְהִנֵּה קָמָה אלומתי וְגַם נצבה וְכוּ', שֶׁהַקֶּשֶׁר וְהַצִּמְצוּם שֶׁלּוֹ קָמָה וְגַם נצבה לָעַד וְלָנֶצַח. (שם) "וְהִנֵּה תסובינה אלומתיכם וַתִּשְׁתַּחֲוֶין לאלומתי", שֶׁכֻּלָּם צְרִיכִין לְקַבֵּל מִמֶּנּוּ הַשָֹּגוֹת אֱלֹקוּת עַל-יְדֵי הַצִּמְצוּמִים נִפְלָאִים שֶׁעָשָֹה בְּחָכְמָתוֹ הָעֲמֻקָּה עַל-יְדֵי שֶׁעָסַק לְקָרֵב נְפָשׁוֹת תָּמִיד,שֶׁעַל-יְדֵי זֶה זָכָה שֶׁאֲפִלּוּ הַצַּדִּיקִים הַגְּדוֹלִים שֶׁעוֹסְקִין בָּזֶה לְהַשִֹּיג הַשָֹּגוֹת אֱלֹקוּת עַל-יְדֵי הַצִּמְצוּמִים גַּם הֵם צְרִיכִין לְקַבֵּל מִמֶּנּוּ, כִּי שֶׁלּוֹ עוֹלֶה עַל כֻּלָּם בִּבְחִינַת ( משלי ל"א) רַבּוֹת בָּנוֹת עָשׂוּ חָיִל וְאַתְּ עָלִית עַל כֻּלָּנָה, שֶׁנֶּאֱמַר עַל הַצַּדִּיק הָאֱמֶת הַגָּדוֹל בְּיוֹתֵר הָעוֹסֵק לַעֲשׂוֹת כֵּלִים וּלְבוּשִׁים וּלְהַמְשִׁיךְ תּוֹרָה בְּחָכְמָה אֲמִתִּית כָּזֹאת עַד שֶׁיּוּכְלוּ לְהִתְקָרֵב הַכֹּל לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת השבת שֶׁל אֵשֶׁת חַיִל וְכוּ' (שם), בְּחִינַת דָּרְשָׁה צֶמֶר וּפִשְׁתִּים, שֶׁהֵם בְּחִינַת כֵּלִים וּלְבוּשִׁים לְהַשָֹּגַת אֱלֹקוּת וְכוּ' וְזֶהוּ בְּחִינַת הָיְתָה כָּאֳנִיּוֹת סוֹחֵר מִמֶּרְחָק וְכוּ' וַתָּקָם בְּעוֹד לַיְלָה וַתִּתֵּן טֶרֶף לְבֵיתָהּ וְכוּ' שֶׁבְּתֹקֶף חֶשְׁכַּת לֵיל הַגָּלוּת שֶׁל נַפְשׁוֹת יִשְׂרָאֵל הִיא נוֹתֶנֶת לָהֶם טֶרֶף וְכוּ' וְכֵן הוֹלֵךְ וְסוֹבֵב כָּל השבח הַקָּדוֹשׁ הַזֶּה וְזֶה בְּחִינַת נוֹדָע בַּשְּׁעָרִים בַּעְלָהּ, שֶׁהֵם בְּחִינַת שִׁעוּרִין דְּאַתְוָון דְּאוֹרַיְתָא, הַיְנוּ בְּחִינַת צִמְצוּמִים הַנַּ"ל שֶׁהוּא מַמְשִׁיךְ בְּחָכְמָתוֹ, עַל יָדָם נוֹדָע הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בָּעוֹלָם, בְּחִינַת נוֹדָע בַּשְּׁעָרִים בַּעְלָהּ וְכוּ' וְזֶהוּ, "פִּיהָ פָּתְחָה בְּחָכְמָה וְתוֹרַת חֶסֶד עַל לְשׁוֹנָהּ" וְדָרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (סוטה מ"ט), זֶה הַלּוֹמֵד תּוֹרָה עַל מְנַת לְלַמְּדָהּ, הַיְנוּ כַּנַּ"ל, שֶׁמְּלַמֵּד תּוֹרָתוֹ לַאֲחֵרִים לְקָרְבָם לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ וְזֶהוּ, "צֹפִיָּה הֲלִיכוֹת בֵּיתָהּ", שֶׁצּוֹפֶה הִלּוּךְ בֵּיתוֹ אֵיךְ יִתְנַהֵג לְעוֹלָם בְּאֹפֶן שֶׁלֹּא תִכְבֶּה נֵרוֹ לְעוֹלָם וָעֶד שֶׁיִּהְיֶה נִשְׁאַר הַשְׁאָרַת חָכְמָתוֹ לְדוֹרֵי דּוֹרוֹת לָנֶצַח כִּי "וְלֶחֶם עַצְלוּת לֹא תֹאכֵל", כִּי לַחְמוֹ וְתוֹרָתוֹ אֵינוֹ לֶחֶם עַצְלוּת ח"ו, כִּי הָיָה זָרִיז מְאֹד מְאֹד בַּעֲבוֹדָתוֹ יִתְבָּרַךְ, עַל -כֵּן קָמוּ בָּנֶיהָ וַיְאַשְּׁרוּהָ, הֵם הַתַּלְמִידִים שֶׁנִּקְרָאִים בָּנִים שֶׁקֵּרְבָם לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ "בַּעְלָהּ וַיְהַלְלָהּ", זֶה הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, כִּי הַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ מַסְכִּים עַל זֶה, כִּי חָפֵץ בָּזֶה שֶׁיְּקָרֵב כֻּלָּם אֵלָיו, כִּי חָפֵץ חֶסֶד הוּא וְעַל-כֵּן רַבּוֹת בָּנוֹת עָשׂוּ חָיִל וְאַתְּ עָלִית עַל כֻּלָּנָה וְכַנַּ"ל.

וְזֶהוּ (בראשית ל"ז), "וְהִנֵּה הַשֶּׁמֶשׁ וְהַיָּרֵחַ וְאַחַד עָשָֹר כּוֹכָבִים מִשְׁתַּחֲוִים לִי" שֶׁמֶשׁ וְיָרֵח הֵם בְּחִינַת מַשְׁפִּיע וּמְקַבֵּל, בְּחִינַת שֵֹכֶל עֶלְיוֹן וְשֵֹכֶל תַּחְתּוֹן, בְּחִינַת הָרַב וְהַתַּלְמִיד, כִּי הַצַּדִּיק, שֶׁהוּא הָרַב, נִקְרָא "שֶׁמֶשׁ", כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (קהלת א'), "וְזָרַח הַשֶּׁמֶשׁ וּבָא הַשֶּׁמֶשׁ" וְדָרְשׁוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (קדושין ע"ב), עַד שֶׁלֹּא שָׁקְעָה וְכוּ' וְהַיָּרֵחַ בְּחִינַת הַתַּלְמִיד שֶׁמְּקַבֵּל הָאוֹר מֵרַבּוֹ כְּמוֹ הַלְּבָנָה מֵהַחַמָּה וְאַחַד עָשָֹר כּוֹכָבִים, זֶה בְּחִינַת הַנְּפָשׁוֹת הָרְחוֹקוֹת שֶׁמְּקָרְבִים אוֹתָם לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ, שֶׁהֵם נְפָשׁוֹת קְדוֹשׁוֹת מְאֹד, אַךְ הָיוּ תְּחִלָּה בְּעִמְקֵי הַקְּלִפּוֹת וְעָלוּ מִשָּׁם בִּבְחִינַת אַחַד עָשָֹר סַמְמָנֵי הַקְּטֹרֶת, שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת אַחַד עָשָֹר כּוֹכָבִים, בְּחִינַת (דניאל יב) וּמַצְדִּיקֵי הָרַבִּים כַּכּוֹכָבִים וְכֻלָּם מִשְׁתַּחֲוִים לִי, כִּי הַצַּדִּיק הַגָּדוֹל מַמְשִׁיךְ שִֹכְלִיּוֹת כָּאֵלֶּה עַד שֶׁכָּל הַגְּדוֹלִים וְהַקְּטַנִּים וְכָל הָרְחוֹקִים רוֹצִים לְהִתְקָרֵב וְכֻלָּם צְרִיכִים לְקַבֵּל מִמֶּנּוּ, כִּי כְּבָר מְבֹאָר לְעֵיל שֶׁגַּם בְּהַצִמְצוּמִים בְּעַצְמָן יֵשׁ בְּחִינַת שֵֹכֶל עֶלְיוֹן וְשֵֹכֶל תַּחְתּוֹן, כִּי יֵשׁ בָּהֶם כַּמָּה וְכַמָּה מַדְרֵגוֹת וְיֵשׁ בָּהֶם בְּחִינַת רַב וְתַלְמִיד שֶׁמֶש וְיָרֵחַ וְכוּ' וְכֻלָּם צְרִיכִים לְהַכְנִיעַ וּלְהִשְׁתַּחֲוֹת וּלְהִתְבַּטֵּל לִפְנֵי הַצַּדִּיק הַגָּדוֹל בְּיוֹתֵר בְּחִינַת יוֹסֵף, כִּי הוּא מַכְנִיס הַשָֹּגוֹת אֱלֹקוּת בְּכֻלָּם וְכַנַּ"ל:
(ליקוטי הלכות - השכמת הבוקר הלכה ד' אות יח'-יט')

נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים

אין תגובות :