שָׁבוּעוֹת בְּחִינַת מַלְכוּת דָּוִד מָשִׁיחַ

 כְּשֶׁאָמַר שְׁלֹמֹה וְיָבֹא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד רַהֲטֵי תַּרְעֵי לְבַלְעֵהּ וְאָמְרוּ, מִי הוּא זֶה מֶלֶךְ הַכָּבוֹד. וּפֵרֵשׁ רַשִׁ"י שֶׁסָּבְרוּ שֶׁאָמַר מֶלֶךְ הַכָּבוֹד עַל עַצְמוֹ כֵּיוָן שֶׁאָמַר ה' צְבָאוֹת הוּא מֶלֶךְ הַכָּבוֹד סֶלָה נָחוּ וְכוּ'. 
הַיְנוּ כַּנַּ"ל שֶׁסָּבְרוּ שֶׁחַס וְשָׁלוֹם, הוּא חוֹלֵק הַכָּבוֹד לְעַצְמוֹ וְאֵין כַּוָּנָתוֹ בִּשְׁבִיל ה' יִתְבָּרַךְ וְעַל כֵּן שָׁאֲלוּ מִיָּד מִי זֶה מֶלֶךְ הַכָּבוֹד כִּי כְּשֶׁחוֹלֵק הַכָּבוֹד לְעַצְמוֹ שֶׁזֶּה בְּחִינַת כְּבוֹד מְלָכִים לְבַד, בְּוַדַּאי הַכֹּל שׁוֹאֲלִים מִי זֶה מֶלֶךְ הַכָּבוֹד כַּמְבֹאָר בִּתְחִלַּת הַתּוֹרָה הַנַּ"ל. 
אֲבָל כְּשֶׁאָמַר ה' צְבָאוֹת הוּא מֶלֶךְ, דְּהַיְנוּ שֶׁבְּחִינַת מֶלֶךְ הַכָּבוֹד, בְּחִינַת כְּבוֹד מְלָכִים, בְּחִינַת כְּבוֹד הָעוֹלָם הַזֶּה הוּא בִּשְׁבִיל ה' צְבָאוֹת לְבַדּוֹ בִּשְׁבִיל כְּבוֹד אֱלֹקִים אָז נָחוּ וְלֹא יָכְלוּ לִשְׁאֹל וְלַחֲקֹר עוֹד כְּלָל, כִּי עַל זֶה נֶאֱמַר, כְּבוֹד אֱלֹקִים הַסְתֵּר דָּבָר. 
וְכָל זֶה הוּא בְּחִינַת שָׁבוּעוֹת שֶׁאָז נִשְׁלָם כְּבוֹד ה' עַל יְדֵי הַתּוֹרָה שֶׁקִּבַּלְנוּ, כִּי אֵין כָּבוֹד אֶלָּא תּוֹרָה. וּכְמוֹ שֶׁכָּתוּב, וּכְבוֹד ה' כְּאֵשׁ אֹכֶלֶת. וְעַל כֵּן שָׁבוּעוֹת בְּחִינַת מַלְכוּת, בְּחִינַת זֶה יַעֲצֹר בְּעַמִּי, בְּחִינַת מַלְכוּת דָּוִד שֶׁעַל כֵּן קוֹרִין רוּת בְּשָׁבוּעוֹת שֶׁמְּדַבֵּר מֵהֻלֶּדֶת דָּוִד עַל יְדֵי בֹּעַז וְרוּת. כִּי עִקַּר זֶה הַשְּׁלֵמוּת אֵין זוֹכֶה כִּי אִם דָּוִד מָשִׁיחַ שֶׁזָּכָה לְקַבֵּל הַמַּלְכוּת בִּשְׁלֵמוּת עַל יְדֵי שֶׁהָיָה עָנָו בֶּאֱמֶת, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, וְאָנֹכִי תּוֹלַעַת וְלֹא אִישׁ וְלֹא קִבֵּל כְּבוֹד הַמַּלְכוּת בִּשְׁבִיל עַצְמוֹ כְּלָל. 
כִּי עִקַּר שְׁלֵמוּת הַתְּשׁוּבָה זָכָה דָּוִד כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה שֶׁעִקַּר הַתְּשׁוּבָה עַל יְדֵי דָּוִד, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, לֹא הָיָה דָּוִד רָאוּי לְאוֹתוֹ מַעֲשֶׂה וְכוּ'. אֶלָּא כְּדֵי לְהוֹרוֹת תְּשׁוּבָה. וְעַל כֵּן אָמַר דָּוִד כַּמָּה פְּעָמִים, כָּל הַיּוֹם כְּלִמָּתִי נֶגְדִּי וְכוּ' וַאֲנִי כְּחֵרֵשׁ לֹא אֶשְׁמַע וְכוּ'. נֶאֱלַמְתִּי דּוּמִיָּה הֶחֱשֵׁיתִי וְכוּ'. נֶאֱלַמְתִּי לֹא אֶפְתַּח פִּי וְכוּ' דּוֹם לַה' וְהִתְחוֹלֵל לוֹ וְכוּ'. וְכֵן הַרְבֵּה בְּסֵפֶר תְּהִלִּים כִּי עִקַּר הַתְּשׁוּבָה עַל יְדֵי הַדְּמִימָה וְהַשְּׁתִיקָה שֶׁעַל יְדֵי זֶה זוֹכִין לִכְבוֹד אֱלֹקִים, דְּהַיְנוּ שֶׁיֻּכְלַל כְּבוֹד מְלָכִים בִּכְבוֹד אֱלֹקִים כַּנַּ"ל. שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת מַלְכוּת דָּוִד מָשִׁיחַ שֶׁהוּא יַחֲזִיר כָּל הָעוֹלָם בִּתְשׁוּבָה, כִּי עִקַּר הַתְּשׁוּבָה עַל יְדֵי זֶה כַּנַּ"ל.
(ליקוטי הלכות - הלכות ברכת הפירות הלכה ה' אות כב')

נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים


אין תגובות :