שְׁמִירָה לָרַגְלִין

חֲנוֹךְ הָיָה תּוֹפֵר מִנְעָלִים.
כִּי חֲנוֹךְ זֶה מט"ט שַׂר הַפָּנִים, מִשָּׁם שֶׁנִּמְשָׁךְ תִּקּוּן הַמִּנְעָלִים שֶׁהֵם שְׁמִירָה לָרַגְלִין, שֶׁהוּא חָכְמָה תַּתָּאָה, כִּי תִּקּוּן הַמִּנְעָלִים נִמְשָׁךְ מִבְּחִינַת אוֹר הַפָּנִים. 
וְזֶהוּ (זוהר בראשית לו:) 'בְּקַדְמַיְתָא כָּתְנוֹת אוֹר בְּאָלֶף, לְבָתַר דְּחָאבוּ אִתְעַבְדוּ כָּתְנוֹת עוֹר', כִּי מִכָּתְנוֹת אוֹר בְּאָלֶף, בְּחִינַת אוֹר הַפָּנִים, נַעֲשִׂין בְּחִינַת כָּתְנוֹת עוֹר, שֶׁהֵם בְּחִינַת מִנְעָלִים, שֶׁהֵם שֶׁל עוֹר, שֶׁהֵם שְׁמִירָה לָרַגְלִין בְּחִינַת חָכְמָה תַּתָּאָה שֶׁלֹּא יִנְקוּ מֵהֶם הַחִיצוֹנִים כַּנַּ"ל. 
כִּי אִם לֹא הָיָה חוֹטֵא אָדָם הָרִאשׁוֹן לֹא הָיָה לְהַסִּטְרָא אָחֳרָא כֹּחַ לְהִתְאַחֵז בִּבְחִינַת הָרַגְלִין, בְּחִינַת הַחָכְמָה תַּתָּאָה וְלֹא הָיוּ צְרִיכִין לְקַבֵּל הַשְּׁמִירָה עַל-יְדֵי בְּחִינַת כָּתְנוֹת עוֹר לְבַד, אַךְ אַחַר הַחֵטְא, שֶׁהֵם כְּרוּכִין אַחַר בְּחִינַת הָרַגְלִין, הוּא תִּקּוּן גָּדוֹל שֶׁנַּעֲשׂוּ מִבְּחִינַת כָּתְנוֹת אוֹר, בְּחִינַת כָּתְנוֹת עוֹר, שֶׁהֵם בְּחִינַת מִנְעָלִים, כִּי הֵם שְׁמִירָה לָרַגְלִין כַּנַּ"ל:

כִּי עִקַּר חֵטְא אָדָם הָרִאשׁוֹן הָיָה עַל-יְדֵי בְּחִינָה הַנַּ"ל, עַל-יְדֵי שֶׁנִּתְאַחֲזָה הַסִּטְרָא אָחֳרָא, שֶׁהוּא נָחָשׁ הַקַּדְמוֹנִי, בִּבְחִינַת חָכְמָה תַּתָּאָה, הַשֵּׂכֶל הַתַּחְתּוֹן הַנַּ"ל, שֶׁהוּא בְּחִינַת חַוָּה אִשָּׁה, וְעַל-יְדֵי-זֶה פִּתָּה אוֹתָהּ עַד שֶׁאָכְלָה מֵ"עֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע" שֶׁהֵם בְּחִינַת חָכְמוֹת חִיצוֹנִיּוֹת וְכוּ', כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר שָׁם. 
וְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ בְּרַחֲמָיו הִשְׁתַּדֵּל לְחָתְכָהּ מִשָּׁם עַל-יְדֵי הַתּוֹכָחָה שֶׁהוֹכִיחַ אוֹתָם מִיָּד וְאָמַר לוֹ (בראשית ג, ט): "אַיֶּכָּה, הֲמִן הָעֵץ" וְכוּ'. וְקִלֵּל אוֹתָם וְכוּ' וְהַכֹּל לְטוֹבָה, כִּי כָּל זֶה הוּא בְּחִינַת תּוֹכָחָה בְּדֶרֶךְ בִּזָּיוֹן, כִּי הוֹכִיחַ אוֹתָם אָז וְאָמַר לָהֶם: "הֲמִן הָעֵץ" וְכוּ', וְגַם קִלֵּל אוֹתָם, שֶׁזֶּה בְּחִינַת בִּזְיוֹנוֹת, הַיְנוּ בְּחִינַת תּוֹכָחָה בְּדֶרֶךְ בִּזָּיוֹן, וְהַכֹּל לְטוֹבָה כְּדֵי שֶׁיִּתְגַּלֶּה עַל-יְדֵי-זֶה הַחֶסֶד שֶׁמִּתְגַּלֶּה עַל-יְדֵי תּוֹכָחָה דַּיְקָא, כְּמוֹ שֶׁמְּבֹאָר בְּהַתּוֹרָה הַנַּ"ל, עַיֵּן שָׁם מַה שֶּׁמּוּבָא שָׁם שֶׁצְּרִיכִין לְקַבֵּל הַתּוֹכָחָה אַף עַל-פִּי שֶׁהִיא בְּדֶרֶךְ בִּזָּיוֹן וְכוּ', וְעַל-יְדֵי-זֶה נִתְגַּלֶּה אָז חֶסֶד גָּדוֹל, דְּהַיְנוּ מַה שֶּׁעָשָׂה יוֹמוֹ שֶׁל אָדָם לְיוֹמוֹ שֶׁלּוֹ, שֶׁהוּא אֶלֶף שָׁנָה, כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל (מדרש שוחר טוב כה), שֶׁעַל זֶה נֶאֱמַר (תהלים כה, ו): "זְכֹר רַחֲמֶיךָ ה' וַחֲסָדֶיךָ כִּי מֵעוֹלָם הֵמָּה". כְּמוֹ שֶׁפֵּרֵשׁ רַשִׁ"י שָׁם. 

וְאָז נֶאֱמַר (בראשית ג, כא): "וַיַּעַשׂ ה' אֱלֹקִים לָאָדָם וּלְאִשְׁתּוֹ כָּתְנוֹת עוֹר וַיַּלְבִּשֵׁם". 
זֶה בְּחִינַת מִנְעָלִים שֶׁהֵם שְׁמִירָה לָרַגְלִין, כִּי עַתָּה צְרִיכִין מִנְעָלִין דַּיְקָא, בְּחִינַת כָּתְנוֹת עוֹר לִשְׁמִירָה, וְהֵם נִמְשָׁכִין מִבְּחִינַת כָּתְנוֹת עוֹר, מִבְּחִינַת אוֹר הַפָּנִים שֶׁמְּקַבְּלִין בְּשָׁלֹשׁ רְגָלִין.
(ליקוטי הלכות - גיטין ד' יב'-יג')



אין תגובות :