ועל-כן עשה המן עץ גבוה חמישים אמה, כי חשב להתגבר כנגד קדושת יום הכפורים, שהוא יום התענית, שהוא בסוד יובל הגדול, שהוא שנת החמישים, שעיקר קדושתו ביום כפורים והוא סוד עולם הבא שאז יתקע בשופר גדול. שכל זה הוא בחינת תשובה, בחינת תענית, שעל-ידי-זה מכניעין החומר וכו'.
והמן רצה להתגבר כנגד כל זה, ועל-כן הפיל פור הוא הגורל להתגבר חס ושלום, כנגד הגורל של יום הכפורים. אבל ה' יתברך ברחמיו נתן כח לישראל שיתגברו עליו בכוח קדושת התעניות שהתענו, כי על-ידי התענית מכניעין החומר וכו' שהוא בחינת זוהמת המן עמלק ומעלין הנפש וכו'.
ועל-כן נתלה דייקא על זה העץ הגבוה חמישים אמה, כי מפלתו היתה משם דייקא, על-ידי שזכו להתענות עד שהמשיכו על-ידי התעניתים קדושת יום הכפורים בחינת יובל, בחינת שנת החמישים שנה, ועל-ידי-זה נפל הוא וזרעו ותלו אותו ואת בניו על העץ הזה דייקא. ופור המן נהפך לפורנו. ועל-כן קראו לימים האלה "פורים" דייקא על שם הפור, כי נתהפך הגורל עליו, כי על-ידי התעניתים המשיכו קדושת יום הכפורים, קדושת הגורל של יום הכפורים, כי עיקר הכנעתם היה על-ידי התענית וכו' כנ"ל. וזה שמובא בזהר הקדוש, שפורים הוא בבחינת יום הכפורים כנ"ל:
(ליקוטי הלכות - שחיטה אות יז')
נ נח נחמ נחמן מאומן בירושלים
אין תגובות :
הוסף רשומת תגובה